Wedden op Darten: Premier League Darts 2020
Hervatting Premier League Darts 2020
De Premier League Darts werd in maart stilgelegd zoals vele andere sportcompetities en -toernooien. Vorige maand startte de PDC weer op met de Summer Series en de World Matchplay en deze week wordt ook de Premier League hervat. Vanaf dinsdag 25 augustus wordt er zes avonden op rij gespeeld, vervolgens wordt er vanaf 3 september vier avonden op rij gedart. Dit betekent dat alle resterende tien wedstrijden in een tijdsbestek van dertien dagen worden afgewerkt waarna de eindstand bekend is. Alleen de halve finales en de finale worden in een later stadium gespeeld, de PDC hoopt dit spektakel namelijk 22 oktober in de O2 Arena te doen zodat er wellicht publiek bij kan zijn.
In de huidige tussenstand gaat Glen Durrant aan kop nadat titelfavoriet Michael van Gerwen verloor van Nathan Aspinall en Michael Smith. Voor Daryl Gurney lijkt het toernooi vroegtijdig ten einde te komen. Er zijn namelijk nog slechts drie wedstrijden te spelen tot de nummer negen van de competitie het toernooi verlaat en de Noord-Ier verzamelde pas twee punten.
Voor de eerste speelronde (dinsdag) heb ik nog geen tips aangezien de vorm van de spelers zeer lastig in te schatten is op dit moment en het puur gokwerk is. Woensdag staan er wellicht al enkele voorbeschouwingen online, vanaf donderdag kunnen jullie iedere speeldag weer vier voorbeschouwingen verwachten!
Mocht je zelf tips hebben voor dit toernooi, laat ze dan in dit topic achter :)
Voor de wedstrijd Durrant - Aspinall vind ik Aspinall over 3.5 180s (@1.62 medium) een mooie bet! Aspinall moet winnen om een kans te maken op de play-offs en geeft dus alles vanavond. Hij gooit gemiddeld 3.93 180s per wedstrijd. Daarbij durf ik Aspinall most 180s @ 1.84 ook wel aan. Durrant is in een wat mindere vorm en heeft de winst van de Premier League al voor 99% binnen waardoor ik van hem niet zijn allerbeste spel verwacht. Hij gooit over de hele Premier League ook maar gemiddeld 2.27 180s per wedstrijd waardoor er wat mij betreft value ligt.
Nabeschouwing Premier League Darts competitiefase 2020
Net als bij vele andere sportcompetities is er bij de Premier League Darts dit jaar een vreemde situatie ontstaan. De eerste zes speelronden vonden plaats in februari en maart waarna er lange tijd niet gedart mocht worden behalve vanuit huis via een livestream in de PDC Home Tour. Twee weken geleden is de Premier League hervat waarbij de resterende tien speelronden van de reguliere competitie in twaalf dagen tijd zijn gespeeld. Normaal gesproken volgen een week na de laatste speelronde de play-offs, omdat de PDC hoopt hier publiek bij te mogen verwelkomen vindt dit echter pas eind oktober plaats. Om deze reden leek het mij nuttiger om nu de nabeschouwing van de gehele competitie te doen zodat we weten in welke vorm de topdarters momenteel steken voor de aankomende toernooien.
De top vier
De top vier plaatst zich voor de play-offs in de O2-arena. Waar Michael van Gerwen sinds zijn eerste deelname aan de Premier League steevast bovenaan eindigde in de reguliere competitie moest hij die eer dit jaar laten aan Glen Durrant. De debutant hervatte de competitie anderhalve week geleden als koploper en heeft die plek niet meer weggegeven. Hiermee is hij de derde speler ooit die eerste eindigt, de eerste acht keer was het Phil Taylor waarna Van Gerwen zeven jaar de eerste plek opeiste. Duzza was samen met Peter Wright de meest consistente speler van allemaal dit toernooi gezien hij zowel qua scorend vermogen als finishing zelden door de ondergrens zakt. Wright eindigde als tweede en kende een aantal momenten voor in de geschiedenisboeken. Zo wist hij met 8-1 van Michael van Gerwen te winnen en de Nederlander daarmee op zijn grootste nederlaag in de Premier League ooit te trakteren, daarnaast gooide hij tegen Daryl Gurney zijn eerste 9-darter op televisie ooit. Bovendien was de Schot veruit de beste finisher van allemaal, hij raakte over alle wedstrijden 47% van de checkouts, alle andere spelers eindigden tussen de 36 en 42%.
Op de derde plaats eindigde debutant Nathan Aspinall. Hij moest het niet hebben van de hoge finishes (slechts vijf 100+ finishes in de afgelopen anderhalve week) maar gooide wel de meeste scores van 140 of meer. Hiermee laat hij opnieuw zien dat hij in rap tempo tot een volwaardige speler voor de top zes van de wereld is uitgegroeid. Hij was de enige speler die van Durrant wist te winnen tot het moment dat de koploper al zeker was van plaatsing. Vervolgens wist Aspinall ook voor een tweede keer van hem te winnen. Op de vierde plaats eindigde Gary Anderson die veel baat leek te hebben bij de lange periode zonder darts en op een hoog niveau speelde in de afgelopen twee weken. Hij kende twee momenten van zwakte, hij verloor twee keer ruim van Gerwyn Price waarbij hij zaterdag geblesseerd oogde.
De overige spelers
Michael van Gerwen eindigde niet alleen voor het eerst niet op de eerste plaats, hij wist dit jaar zelfs de play-offs niet te halen. De nummer één van de Order of Merit speelde ver onder zijn niveau en viel zwaar tegen op de finishes. Hij eindigde het toernooi op de zesde plaats met maar liefst zeven nederlagen in zestien wedstrijden terwijl hij in de voorgaande jaren nooit meer dan vier nederlagen leed. Vorige maand speelde hij ook al zeer slecht tijdens de World Matchplay en het is dan ook de vraag wat er met de Nederlander aan de hand is. Daryl Gurney en Rob Cross hadden dit toernooi weinig te bieden en vochten onderling uit wie er op judgement night het toernooi moest verlaten, dit werd uiteindelijk Cross die geen moment lekker in zijn vel leek te zitten. Op de vijfde en zevende plaats eindigden respectievelijk Gerwyn Price en Michael Smith. Price had met iets meer geluk in de top vier kunnen eindigen gezien zijn spel en statistieken, bij Michael Smith valt het vooral op dat hij op de dubbels niet goed genoeg is om in competitievorm te kunnen presteren.
De komende toernooien
Naast de finaledag van deze Premier League op 22 oktober staan er nog een aantal grote toernooien op het programma. In het weekend van 18 september worden de World Series of darts Finals gespeeld waarna van 6 oktober tot 12 oktober de World Grand Prix wordt gespeeld, het enige toernooi waarbij de spelers zowel met een dubbel moeten starten als eindigen.
Iemand nog leuke tips voor aanstaande donderdag? Ik vind het moeilijk in te schatten wat we kunnen verwachten aangezien op Anderson na iedereen er in de 1e ronde uit vloog op de World Grand Prix. Anderson stak ook niet in zijn beste vorm dus wat mij betreft hebben alle 4 de mannen evenveel kans om te winnen.
@daveyvdd de World Grand Prix hebben ons inderdaad niet heel veel inzichten gegeven over de vorm van de vier play-off deelnemers. Ik heb toch voor beide halve finales een leuke weddenschap kunnen vinden: