Wedtips van: Justinn (value betting - long term profit)
Hey Jongens,
Een vriend van me introduceerde me een aantal dagen geleden aan dit platform en vroeg aan me of het niets voor mij is om af en toe een aantal tips met jullie te delen. Ik vind het namelijk gewoon erg leuk om mensen met dezelfde passie als mij (serieus geld verdienen met sport weddenschappen) te helpen. Wat voor mij als simpele bijzaak is begonnen een paar jaar geleden, is inmiddels uitgegroeid tot een nogal uit de hand gelopen hobby. Naast mijn studie aan de universiteit houd ik er een royaal inkomen aan over ;) Daarnaast is het erg leuk om te doen, dat vinden jullie waarschijnlijk ook allemaal. De bets die ik plaats komen tot stand door een heel erg uitgebreide statistische doorgronding van data en statistiek en kennis/informatie via verschillende kanalen. Door het plaatsen van deze value bets slaag ik erin om systematisch, significant de closing line van Pinnacle te verslaan. Als het gaat om pre-match bets verklaart de theorie omtrent 'value betting' ook meteen waarom ik lange termijn winst kan realiseren. Hierbij plaats je namelijk bets waarbij de odds de impliciete waarschijnlijkheid van een bepaalde uitkomst incorrect weergeven; de win kansen van jouw bet zijn dus ondergewaardeerd. Dit verklaart een positieve return (yield) op de lange termijn, zolang je sample aan matches maar groot genoeg is; daarvoor refereer ik naar 'the law of large numbers'. Deze value bets kunnen statistisch bewezen worden aan de hand van de closing line van de Aziatische bookmaker Pinnacle. Nét voor de wedstrijd begint zijn dit de meest efficiënte odds in de markt. Over een sample van 397.395 voetbalwedstrijden heeft de closing line van Pinnacle 99,7% van de wedstrijden accuraat voorspeld, wat de lange termijn winst van value betting verklaard met het verslaan van de closing line :) Dit vereist geduld en discipline, maar levert uiteindelijk een gegarandeerde winst op; en dat is waarvoor we hier met z'n allen zijn! Daarnaast plaats ik alleen single bets; Ik zeg niet dat het onmogelijk is om eens in de zoveel tijd een grote klapper te maken met een combi bet en er tevens een leuk zakcentje aan over te houden, maar kansberekening en statistiek vertellen ons dat lange termijn winst met deze manier van betten nagenoeg onmogelijk is. Denk er maar eens over na; bij elke extra bet die je toevoegt aan de betslip, wordt de kans op een winnende bet kleiner. Daarnaast wordt de marge van de bookmaker bij elke extra bet ook verhoogd. Tevens, één verkeerde uitkomst is genoeg om de hele bet te verliezen. Voor nu denk ik dat ik jullie voldoende heb verveeld met enkel theorieën. Voor vragen of advies mag je me altijd een berichtje sturen, betten is immers mijn passie!
Morgen, 17 Aug 2018, 22:15:
Real Betis - Levante: Real Betis to WIN
Good luck!
ik heb een beetje door het topic heen gescrolled. Nu vraag ik me toch wel af hoe je value ziet in sommige wedstrijden. Waar kijk je naar precies. Ik bedoel er zijn tegenwoordig 1000000 opties per wedstrijden en als er na een paar minuten niks gebeurd zou er dus al value op die opties zitten of hoe werkt dit allemaal?
Als dit toch al is uitgelegd kan iemand me dan het juiste bericht geven wat ik zal lezen dan?
Ter aanvulling op de goede post van Gulzig:
Met de term 'value' in sportwedden (maar ook op de financiële markten in een iets andere context) wordt gedoeld op de situatie dat je als bettor een hogere odd krijgt op een bet dan dat de inherente kans op de uitkomst zou impliceren. Een voorbeeld is een odd van 2.5 voor de winst van Ajax uit bij AEK in de CL, terwijl de kans dat Ajax wint 50% is, wat correspondeert met een 'juiste' odd van 2. Het verschil tussen de 2.5 die je krijgt en de 2 die je hoort te krijgen is de value. In dit geval heb je een flinke value bet te pakken. Ik ga er voor het gemak even van uit dat je bekend bent met de verhouding tussen odd en onderliggende kansverhouding, zo niet, dan hoor ik het wel en leg ik het je met plezier uit.
Nu blijven er natuurlijk wat vragen over, waarvan de voornaamste zijn:
- 'hoe weet je de kans op de uitkomst, hoe weet je nou dat die 50% is en de eerlijke odd dus 2 is?', en;
- 'hoe vind je nou zelf een value bet?'
Het antwoord op de eerste vraag is normaal gesproken (dus wanneer de odds dáádwerkelijk corresponderen met de onderliggende kansverhouding): kijk naar de closing odds (ofwel de odds net voor de start van de wedstrijd) van de meest efficiënte (sharp) bookie, qua liquiditeit en onder voorwaarde dat de bookie een vrije markt hanteert (dat wil zeggen, geen winnende spelers limiteert) Waarom? Het antwoord is betrekkelijk simpel. Op een vrije markt zoals de aandelenmarkt, maar ook de gokmarkt, ontstaat altijd een evenwicht. Het evenwicht is de prijs waarvan de markt als geheel vindt dat die klopt. Bij de aandelenmarkt is dat evenwicht de prijs van een aandeel op het aangevraagde moment (bij iedere koersupdate), bij sportwedden is dat evenwicht gelijk aan de odd bij aanvang van de wedstrijd (ook wel de closing line/odd genoemd). De statistiek vertelt ons dat die closing odd van de meest efficiënte bookie (die bookie heet Pinnacle) voor de grote competities in ongeveer 99.7% (R^2 = 0,997, mag je vergeten) van de gevallen overeenkomt met de onderliggende kansverhouding. Dus een closing odd van 2.5 voor Ajax, betekent in 99.7% van de gevallen dat de winstkans van Ajax (1/2.5) *100 = 40% is. We vergeten voor het gemak even de marge (de juice, de vig) van de bookie, die maakt dat de kans iets kleiner wordt. Resumé: je weet de kans op een uitkomst in ongeveer 99,7% van de gevallen - voor de bekendere competities - door te kijken naar de odd van Pinnacle bij aanvang van de wedstrijd.
Het antwoord op de tweede vraag is waar iedere goede bettor en tipster mee bezig is, dan wel zou moeten zijn als hij/zij (vooral hij waarschijnlijk) op de lange termijn winst wil maken. Je vindt een value bet in dat eerste voorbeeld over AEK-Ajax enkel en alleen wanneer jij foute odds (dus odds die niet corresponderen met de onderliggende kansverhouding en wel in jouw voordeel) kunt spotten. Of beter: vaker wel, dan niet de juiste richting van de odds kunt voorspellen. Als jij een odd van 2.5 ziet, maar weet dat de winstkans 50% is - en een eerlijke odd dus 2 -, dan speel je die bet. Waar het marktevenwicht zegt dat de odd 2.5 moet zijn, kom jij tot een andere conclusie.
Als je goed bent in het vinden van value in bets, dan maak je op de lange termijn gegarandeerd winst (law of large numbers, zoek maar op). Dat betekent dat jij de markt als geheel met een significant verschil verslaat. Hoe vind je nou die value? Dat is de grote vraag. De één laat er ingewikkelde wiskundige modellen op los met een een hoop geavanceerde algorithmes, de ander doet het op gevoel. Er is geen wondermiddel, je moet kijken wat voor jou werkt. Makkelijk is het niet. Ter illustratie: ongeveer 99.4% van alle bettors maakt op de lange termijn verlies.
Heb mijn reactie verwijderd quick, ging te ver. Blijf er wel bij dat het makkelijker is uit te leggen i.p.v. 500 pagina's theoretische droge stuff.
Even heel simpel :
- Pinnacle maakt winst want ze betalen ongeveer 98% uit. 100% moet je zien als quitte spelen, alles erboven is voor de gokker en alles eronder is voor de bookmaker. Dit komt tot stand door de odds en de verschuivingen hiervan. Ook de maximale inzetten per markt spelen hier in mee.
- Weet jij odds te spelen die hoger liggen dan bij Pinnacle (als een wedstrijd begint) dan maak je op lange termijn dus winst. Je gaat namelijk die 98% uitbetaling van Pinnacle richting de 100% trekken en hopelijk erover heen om winst te maken. Je moet echter wel zodanig veel bets spelen om dit op lange termijn te doen. Pinnacle maakt deze winst ook aan de hand van alle bets die ze aanbieden.
- Dit is precies wat ze bij Trademate Sports doen. Zodra er een odd beschikbaar is die enigszins boven die van Pinnacle uit komt, dan ziet de software dit als een value bet (edge betting). In combinatie met een money management (kelly stake systeem).
Dat siert je. Ik ga hetzelfde doen. Over trademate, ben je bezig met pro en zo ja, hoe zijn de resultaten tot nu toe? Ik weet nog dat ik de eerste pakweg 500 bets echt alle karma van de wereld tegen me had, maar daarna ging het beter. Ik ben nu vooral bezig met m'n eigen bets op basis van algorithmes, maar gebruik daarmee natuurlijk grotendeels dezelfde onderliggende principes die zij ook hanteren. Statistiek en kansberekening zijn voor hun en voor mij natuurlijk net zo relevant. Maar wil het misschien weer eens oppakken :)
Value vinden = emotie loslaten
Veel wedders zullen in hun achterhoofd een soort van logica gebruiken als kapstok, maar dat stemmetje is totaal niet relevant.
Voorbeeldje : Feyenoord staat op dit moment @2.35 om te winnen bij AZ volgende week
Scenario 1 : Er hebben net veel favorieten uit de Eredivisie verloren.
Scenario 2 : Er hebben net veel favorieten uit de Eredivisie gewonnen.
Bij Scenario 1 is de bet van Feyenoord value en bij scenario 2 niet.
Degene die de laatste tip hebben gespeeld, gefeliciteerd! Zoals verwacht hield Caldas de 3 punten in eigen huis.
Voor mijn volgers die deze tip gemist hebben, wees niet getreurd. Dit weekend staan twee veelbelovende matches op het programma:
TIP 1:
Bangkok Glass - Ratchaburi: Bangkok Glass to WIN
TIP 2:
Okayama - Chiba: Okayama to WIN
Argumentatie:
Beide tips zijn gebaseerd op dezelfde achterliggende theorie; elk seizoen verdelen deze ploegen de punten met elkaar. Voor zowel Ratchaburi als Chiba is het nu tijd om de punten die ze de afgelopen onderlinge wedstrijd kado hebben gekregen, terug te geven.
Check de h2h-resultaten en je ziet het patroon ;)
https://www.flashscore.nl/wedstrijd/YR72rUf1/#h2h;overall
https://www.flashscore.nl/wedstrijd/M3zcHXkq/#h2h;overall
Good luck !
Justin
Deze keer heeft Okayama de punten aan Chiba gelaten - wellicht tijd voor een nieuw patroon
@Quickmaths
Ja ik heb Pro een tijd gespeeld en dit was wel winstgevend elke maand. Probleem is vooral de tijd wat erin gaat zitten. Je bent er eigenlijk de hele dag door mee bezig.
Het is ook niet voor beginnende wedders, je hebt een behoorlijke bankroll nodig.
Daarnaast is bij 30-40% van de bets die Trademate aangeeft om te pakken, de odd alweer gedaald. Dit gaat erg snel.
Je profit behaald met je Trademate account is dus niet helemaal realistisch ten opzichte van de praktijk. Hier moet je ook rekening mee houden.
Gezien de hoeveelheid tijd wat erin gaat zitten en de winst die dat met zich meebracht heeft me doen besloten om er mee te stoppen.
Ik heb wel weer zin in een nieuwe tip in dit topic eigenlijk xD laat ons niet hangen hier...
Na lange inactiviteit nog eens een kijkje komen nemen op voetbalwedden.net en ik moet zeggen dat er veel is veranderd!
Wat de post betreft van Justin... begon veelbelovend maar ik denk niet dat hij/zij nog gaat terugkeren.
Ik vroeg mij ook al af waar hij al die info vandaan haalt? Hoe meer ik las, hoe ongeloofwaardiger het werd.
Als je van statistieken houd, dan bekijk je de huidige vorm, H2H resultaten, de vorm tegen gelijkmatige ploegen etc.
Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontplooien!
Goede avond heren!
Na het lezen van al jullie berichten denk ik dat er genoeg woorden vuil zijn gemaakt aan de 'miscommunicatie' in dit topic. Zoals Quickmaths terecht aanhaalde, is dit niet gepast op een forum. We zijn hier immers allemaal om elkaar te helpen, niet de grond in te boren; zeker niet zonder enige gefundeerde argumentatie. Voor sommige onder jullie waren de theorieën achter mijn bets nog niet helemaal helder. Goed om te horen dat een professional op het gebied van kansberekening en statistiek de theorieën kan bevestigen en verder heeft uitgewerkt. Thanks, Quickmaths, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden ;)
Afgelopen weekend heeft het voetbal zich weer van zijn duistere kant laten zien. 1/2 van de tips die ik in dit topic heb gepost heeft gewonnen. Geheel in stijl, en zeker niet onverwacht, wist Bangkok Glass een achterstand van 0-1 in enkele minuten om te zetten naar een 2-1 voorsprong.
Hoewel de indicaties en patronen erg sterk waren, wist Okayama helaas niet te winnen. Waarom weet ik natuurlijk niet, een feit is dat ik niet álles goed kan voorspellen, maar wél genoeg om op de lange termijn winst te maken :)
Ik ben snel bij jullie terug voor een nieuwe tip!
Cheers,
Justin
Je hebt wel een uitstekend gevoel voor drama, dat moet ik je meegeven. Ik wil niet de slechterik zijn hier, maar zo geweldig zijn de tips niet. Als je dit winstgevend wilt doen, dan heb je echt een flinke volume nodig (zoals Gulzig al terecht aan gaf). Om af en toe een tip te delen hier is leuk, maar zal geen/amper geld opleveren omdat je veel te afhankelijk bent van die individuele tips.
Misschien dat je wat bewijs kunt leveren over jouw lange termijn winst of op z'n minst wat vertelt over de hoeveelheid bets die je plaatst en hoe jouw geld management is per bet. Ik denk dat dit veel zaken zal ophelderen hier en dat de leden dit graag willen weten.
Cheers
Hallo allemaal!
Vanwege drukte met tentamens ben ik een tijdje niet actief geweest in dit topic.
De komende tijd zal ik met regelmaat picks met jullie gaan delen. De theorieën waarop deze picks berust zijn, zijn in dit topic al uitgebreid besproken.
Alle bets die ik hier post, speel ik overigens ook zelf.
Voor deze bets gebruik ik een bankroll van 20k en speel ik elke bet met 1% van deze bankroll. Op deze manier wordt de variantie gereduceerd en kan je bankroll op een verantwoorde manier groeien.
Een realistische verwachting van de resultaten van deze bets is een yield van ongeveer 15%.
Ik hoop op deze manier mijn steentje op dit forum bij te kunnen dragen. Uit ervaring weet ik namelijk dat het mogelijk is om consistent winst te maken met sports betting.
Als je het nog niet begrijpt of andere vragen hebt omtrent sports betting, mag je me natuurlijk altijd een berichtje sturen.
Cheers,
Justin