Wedden op Wimbledon 2016
Na de finales van Roland Garros tijdens het eerste weekend van juni werd het aangekoekte gravel van de schoenen gepoetst en kwam het grasseizoen om de hoek kijken. De mannen trokken traditiegetrouw naar Halle en Queen's en de vrouwen naar Birmingham om hun eerste wedstrijden op gras af te werken, maar die toernooien kunnen natuurlijk niet tippen aan Wimbledon. Voor veel liefhebbers de hoogmis van het tennisjaar en daarom een evenement waar maanden reikhalzend naar uitgekeken wordt. Dit seizoen zullen veel spelers en speelsters de droom hebben om Wimbledon te winnen, maar of die illusie werkelijkheid zal worden is nog maar de vraag. De kans lijkt namelijk aanwezig dat het 'gewoon' Novak Djokovic en Serena Williams gaan worden die de beker na twee weken tennis omhoog gaan tillen.
De mannen
Zelden wint er bij de mannen een underdog het toernooi. De winst van Goran Ivanisevic in 2001 was bijvoorbeeld episch omdat niemand hem als overwinnaar verwachtte. Wat vaker voorkomt is dat een hooggeplaatste favoriet het toernooi wint. Dit jaar lijken de kaarten al voor een groot deel geschud.
Novak Djokovic
Novak Djokovic is op voorhand de grote favoriet om Wimbledon te winnen en is ook als eerste geplaatst. De 29-jarige Serviër laat momenteel zijn beste tennis zien en is nog altijd in de race om de Golden Grand Slam te bewerkstelligen, het winnen van de vier grote toernooien plus het toernooi op de Olympische Spelen in één kalenderjaar. Hij won eerder dit jaar al de Australian Open en Roland Garros en de nummer één van de wereld is nu dus ook automatisch favoriet voor het winnen van Wimbledon. De Oost-Europeaan won het toernooi voor het eerst in 2011 en zette in de finales van 2014 en 2015 Roger Federer opzij.
Andy Murray
Andy Murray was in 2013 de eerste Brit in 77 jaar die er in slaagde om Wimbledon op zijn naam te schrijven. De 29-jarige Schot is bezig met de missie om deze prestatie te herhalen, maar daarvoor zal hij vermoedelijk Novak Djokovic moeten verslaan. Een saillant detail is dat Murray wederom op de begeleiding van de voormalig toptennisser Ivan Lendl kan rekenen. Lendl, die tijdens zijn carrière 270 weken de ATP Ranking aanvoerde, begeleidde Murray ook al van 2012 tot 2014. In die periode boekte Murray zijn grootste successen. Zo won hij de US Open en Wimbledon en schreef hij het tennistoernooi van de Olympische Spelen in Londen op zijn naam. De voorbereiding van Murray op Wimbledon verliep soepel aangezien hij het toernooi van Queen's voor de vijfde keer won.
Roger Federer
Roger Federer, door velen gezien als de beste tennisser aller tijden, beschikt over een palmares waar maar geen einde aan lijkt te komen. De inmiddels 34-jarige Zwitser zit inmiddels in de late herfst van zijn carrière, maar hem volledig afschrijven voor winst op Wimbledon lijkt te vroeg. Het lichaam van Federer protesteert tegenwoordig wel iets meer en dat kan weleens een cruciale factor gaan worden. Zo gaf Federer half mei aan dat hij niet volledig fit was en daarom besloot hij af te zeggen voor Roland Garros, waardoor er een einde kwam aan 65 opeenvolgende Grand Slam-deelnames. Federer miste dit seizoen toernooien vanwege een knie- en een rugblessure, maar hoopt de wereld nu te verrassen op Wimbledon, zijn favoriete toernooi.
Outsiders
Rafael Nadal heeft af moeten zeggen vanwege een polsblessure en zal zijn poging om een derde titel te veroveren dus uit moeten stellen. De als vierde geplaatste Stan Wawrinka is op basis van de huidige wereldranglijst een geduchte outsider voor een plek in de finale, maar daarvoor zal hij zijn beste prestaties moeten overtreffen. De 31-jarige Zwitser kwam op Wimbledon nooit verder dan de kwartfinale. De wat jongere spelers Milan Raonic (25) en Dominic Thiem (22 ) dienen ook in de gaten gehouden te worden. Raonic moest maar net het hoofd buigen voor Murray in de finale van Queen's (7-6, 4-6, 3-6) en de 22-jarige Thiem klopt steeds harder op de deur van de absolute top. De Oostenrijker haalde de halve finale op Roland Garros en versloeg dit kalenderjaar al Nadal en Federer. Thiem bewees dit seizoen al dat hij ook op gras uit de voeten toen hij het ATP toernooi van Stuttgart op zijn naam schreef.
Nederlanders en Belgen
Qua Nederlands mannensucces valt er op Wimbledon eerlijk gezegd niet veel te verwachten. Robin Haase is toegelaten tot het hoofdtoernooi, maar een lange aanwezigheid op Wimbledon lijkt uitgesloten vanwege de gebrek aan vorm. Igor Sijsling legde al een lange weg af om zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi. Vrijdag on de Amsterdammer in drie sets van de Belg Yannick Mertens in de laatste kwalificatieronde. David Goffin is als elfde geplaatst en won recent nog een wedstrijd van Djokovic. Het ging hier echter wel om een demonstratiepartij tijdens de Boodles Challenge, maar dat gaf de Waal wel een boost. Ruben Bemelmans plaatste zich via het kwalificatietoernooi.
Mogelijke weddenschappen
De bookmakers hebben terecht een enorm vertrouwen in de prestaties van Novak Djokovic en daarom is er daar ook niet veel value te vinden. Dominic Thiem moet door zijn prestaties dit jaar in de gaten gehouden worden en is een mooie outsider die het weleens ver kan gaan schoppen.
Voetbalwedden Scorito
De echte kenners krijgen de kans om hun kennis om te zetten in mooie prijzen. Dit is de actiepagina: voetbalwedden.net/acties/inhetwit/
Lajovic - Brown 1 @6. Als Brown ze srrve niet loopt is het een hele slechte tennisser.
Cibulkova & mchale @1,9 verwacht makkelijke wesstrijden
Zit op me tel dus heb niet echt Tijs voor uitleg
Lajovic 2x een set voor maar in de 5e set nipt verloren, zonde! Was een leuke geweest, had ook geen tijd om gamehandicap te pakken..
De verdubbellaar zoals verwacht easy binnen
Combi Bets
Marcel Granollers + Nick Kyrgios + Mikhail Kukushkin + Coco Vandeweghe to win
@3.19
Dennis Novikov + Dominic Thiem + Caroline Wozniacki
@3.78
Christina McHale + YingYing Duan (+1,5 sets) + Cibulkova
@3.15 (early afternoon betje, alle matches om 11.30)
Single Bets
Cirstea +1,5 sets @2.20
Robert +2,5 sets @1.85
Sijsling - Vesley first set over 10,5 games @2.25
Sijsling winst @2.05 (Hup Holland Hup, niet helemaal objectief)
Marius Copil -1,5 sets @2.08
Berdych 0-3 winst @1.88
Taylor Fritz +2,5 sets @2.12
Misschien volgen er nog meer...
Combi's blijven doen denk!
Mahut – Ferrer: Mahut winst @ 2.35 (2/10, Marathonbet)
Voorafgaand aan Wimbledon had ik er veel vertrouwen in dat Mahut in de tweede ronde Ferrer zou uitschakelen. Nu ben ik er iets op teruggekomen, vooral vanwege Ferrer’s dominantie tegen Sela (verloor slechts vier games). Maar ik denk dat dit ook voor een groot deel aan Sela lag. In de voorbereidingstoernooien werd Ferrer uitgeschakeld door Muller in ’s Hertogenbosch, waarvan Mahut won in de finale, en Seppi in Halle. Ondanks dat de odds op Ferrer winst zakken, ga ik voor de underdog, maar wel low stake.
Goffin – Roger-Vasselin: Goffin -6 games @ 1.86 (4/10, Betsson)
Goffin heeft vaak weinig moeite met spelers waar hij van moet winnen. Roger-Vasselin valt ook in die categorie wat mij betreft, ondanks een goede zege op Gabashvili. Een goed voorbeeld is misschien wel Wimbledon vorig jaar. Goffin haalde zonder setverlies de vierde ronde, maar verloor vervolgens wel met 3-0 van Wawrinka.
Sock – Haase: over 3.5 sets @ 1.70 (5/10, Tipico)
Sock rekende verrassend makkelijk af met Gulbis, maar opnieuw 3-0 zie ik niet gebeuren. Gras blijft de minste ondergrond voor Sock en anderhalve maand geleden op Roland Garros won Sock maar net van Haase in een vijfsetter. Een overwinning voor de Nederlander gaat wat ver, maar ik geloof wel dat hij minstens een set gaat pakken.
Alternatief bij Bwin: 61.11% van je inzet op 4 sets @ 2.80 en 38.89% op 5 sets @ 4.40 geeft een odd van 1.71
Cilic – Stakhovsky: over 3.5 sets @ 1.85 (4/10, Betsson/Tipico)
Helemaal gaat het hier om de vraag of Stakhovsky een set weet te pakken en ik denk van wel. Enerzijds is gras zijn favoriete ondergrond en anderzijds was zijn 3-0 zege op Nishioka in de eerste ronde overtuigend. Waar de meesten hem van kennen, is het uitschakelen van Federer op Wimbledon 2013. Cilic won alle vier ontmoetingen (best of three), maar verloor wel drie keer een set. Bovendien beleeft Cilic nog geen geweldig seizoen en had hij ook tegen Baker in de eerste ronde wat zwakke momenten.
Alternatief bij Bwin: 63.64% van je inzet op 4 sets @ 3.00 en 36.36% op 5 sets @ 5.25 geeft een odd van 1.91
Lacko – Karlovic: Karlovic -2.5 sets @ 2.30 (2/10, Unibet)
Ik ben niet zo’n fan van 3-0 overwinningen zetten, maar durf het voor deze odd toch wel aan. Coric speelde een redelijke wedstrijd tegen Karlovic, maar ook hij kreeg het niet voor elkaar hem een set af te snoepen. Lacko heeft minder te bieden, maar speelt als qualifier natuurlijk wel met vertrouwen. Toch denk ik dat deze alleen fout gaat als Karlovic steekjes laat vallen.
Dit speel ik morgen bij de mannen (naast die nog open staan)
Mahut – Ferrer: Mahut winst @ 2.35 (2/10, Marathonbet)
Voorafgaand aan Wimbledon had ik er veel vertrouwen in dat Mahut in de tweede ronde Ferrer zou uitschakelen. Nu ben ik er iets op teruggekomen, vooral vanwege Ferrer’s dominantie tegen Sela (verloor slechts vier games). Maar ik denk dat dit ook voor een groot deel aan Sela lag. In de voorbereidingstoernooien werd Ferrer uitgeschakeld door Muller in ’s Hertogenbosch, waarvan Mahut won in de finale, en Seppi in Halle. Ondanks dat de odds op Ferrer winst zakken, ga ik voor de underdog, maar wel low stake.
Goffin – Roger-Vasselin: Goffin -6 games @ 1.86 (4/10, Betsson)
Goffin heeft vaak weinig moeite met spelers waar hij van moet winnen. Roger-Vasselin valt ook in die categorie wat mij betreft, ondanks een goede zege op Gabashvili. Een goed voorbeeld is misschien wel Wimbledon vorig jaar. Goffin haalde zonder setverlies de vierde ronde, maar verloor vervolgens wel met 3-0 van Wawrinka.
Sock – Haase: over 3.5 sets @ 1.70 (5/10, Tipico)
Sock rekende verrassend makkelijk af met Gulbis, maar opnieuw 3-0 zie ik niet gebeuren. Gras blijft de minste ondergrond voor Sock en anderhalve maand geleden op Roland Garros won Sock maar net van Haase in een vijfsetter. Een overwinning voor de Nederlander gaat wat ver, maar ik geloof wel dat hij minstens een set gaat pakken.
Alternatief bij Bwin: 61.11% van je inzet op 4 sets @ 2.80 en 38.89% op 5 sets @ 4.40 geeft een odd van 1.71
Cilic – Stakhovsky: over 3.5 sets @ 1.85 (4/10, Betsson/Tipico)
Helemaal gaat het hier om de vraag of Stakhovsky een set weet te pakken en ik denk van wel. Enerzijds is gras zijn favoriete ondergrond en anderzijds was zijn 3-0 zege op Nishioka in de eerste ronde overtuigend. Waar de meesten hem van kennen, is het uitschakelen van Federer op Wimbledon 2013. Cilic won alle vier ontmoetingen (best of three), maar verloor wel drie keer een set. Bovendien beleeft Cilic nog geen geweldig seizoen en had hij ook tegen Baker in de eerste ronde wat zwakke momenten.
Alternatief bij Bwin: 63.64% van je inzet op 4 sets @ 3.00 en 36.36% op 5 sets @ 5.25 geeft een odd van 1.91
Lacko – Karlovic: Karlovic -2.5 sets @ 2.30 (2/10, Unibet)
Ik ben niet zo’n fan van 3-0 overwinningen zetten, maar durf het voor deze odd toch wel aan. Coric speelde een redelijke wedstrijd tegen Karlovic, maar ook hij kreeg het niet voor elkaar hem een set af te snoepen. Lacko heeft minder te bieden, maar speelt als qualifier natuurlijk wel met vertrouwen. Toch denk ik dat deze alleen fout gaat als Karlovic steekjes laat vallen.
Goed onderbouwde bets weer! :) Speel er wellicht een paar mee.
Flipkens – Keys: Flipkens +5.5 games @ 1.82 (3/10, Marathonbet)
Dit wordt echt geen 1-2-3’tje voor Keys, dus ik vind deze line prima speelbaar. Flipkens’ graskwaliteiten zijn bekend. Haar grootste succes is het bereiken van de halve finale van Wimbledon in 2013. In de eerste ronde had ze geen kind aan Gibbs (6-3, 6-1), hoewel hetzelfde geldt voor Keys bij Siegemund. Begin dit jaar won Keys met 6-4, 6-2 in Miami, maar op gras kruipen de verhoudingen dichter naar elkaar.
Allertova – Suarez Navarro: Allertova +1.5 sets @ 1.90 (4/10, Unibet)
Allertova was sterk in de eerste ronde en kan een hoog niveau halen op gras (met de nadruk op kan). Suarez Navarro oogde kwetsbaar tegen Zhang in de eerste ronde, waar ze in de derde set terugkwam van een 3-1 achterstand.
Witthoeft – Nara: Witthoeft winst @ 1.84 (5/10, Marathonbet)
Het schijnt dat Nara in de derde set tegen Brengle nauwelijks nog op haar benen kon staan, dus dan lijkt deze wedstrijd wel vroeg te komen als je fysiek niet helemaal in orde bent. Witthoeft schakelde de geplaatste Begu overtuigend uit, dus lijkt mij prima speelbaar.
Safarova – Crawford: Crawford +1.5 sets @ 2.55 (2/10, Tipico)
Safarova is kwetsbaar en dat bleek eens te meer tegen Mattek-Sands. Ze kwam in de derde set terug van een 5-3 achterstand, overleefde twee matchpoints en won uiteindelijk met 7-5. Crawford is pas 21 jaar en heeft nog nauwelijks op gras gespeeld, maar heeft overduidelijk talent. In de eerste ronde versloeg – tegen de odds in – qualifier Kania in twee sets. Er blijft natuurlijk een goede kans dat Safarova in twee sets wint, maar deze odds kan ik niet laten liggen.
V. Williams – Sakkari: Sakkari +6.5 games @ 1.77 (3/10, Marathonbet)
Erg hoge line. Venus won in twee sets van Vekic in de eerste ronde, maar het waren wel twee krappe sets. Sakkari speelt met veel vertrouwen en stopt veel energie in de wedstrijd. Haar overwinning op Zheng, die normaal gesproken de betere speler is, was erg overtuigend. Wat mij opvalt, is dat Williams vaak moeite heeft met speelsters die veel kabaal maken (zoals Cornet en Putintseva).
Ronde 2 Mannen: Juan Martin del Potro vs Stan Wawrinka
Juan Martin del Potro en Stan Wawrinka bereikten relatief makkelijk de tweede ronde van Wimbledon. Del Potro ontdeed zich 6-1, 7-5 en 6-0 van de Franse veteraan Stephane Robert en Wawrinka sloeg het Amerikaanse talent Taylor Fritz in vier sets naar huis. Beide spelers treffen elkaar nu in de tweede ronde van Wimbledon, een wedstrijd met een verhaal.
Del Potro: Zal hij ooit nog volledig herstellen van zijn blessure?
Del Potro, in 2009 nog winnaar van de US Open, was lange tijd een vaste klant in de top tien van het mondiale tennis, maar blessures frustreerden de Argentijn gedurende de laatste twee jaar. De 27-jarige Del Potro kreeg te maken met een hardnekkige polsblessure waardoor hij in 2015 alle grandslams aan zich voorbij moest laten gaan. Del Potro miste dit kalenderjaar ook de Australian Open en Roland Garros, maar was fit genoeg om mee te doen aan Wimbledon. In 2013 deed Del Porto voor het laatst mee aan het toernooi in Engeland en toen slaagde hij er in om de halve finale te bereiken. Om die prestatie te herhalen zal Del Potro zijn beste tennis moeten laten zien en honderd procent fitheid lijkt daarvoor een vereiste. In gesprek met Sport360 geeft de Zuid-Amerikaan echter aan dat hij zijn blessure met de grootst mogelijke voorzichtigheid moet benaderen. 'Dat neemt dagelijks veel tijd in beslag. Ik train nog altijd niet op honderd procent en ben zo'n drie uur per dag bezig met polsoefeningen. Ik train alleen forehands, opslagen en slechtst een paar forehands.' Dat Del Potro als een mak lammetje op de baan zal verschijnen lijkt overigens overdreven. De Argentijn versloeg dit kalenderjaar al spelers als Dominic Thiem en Gilles Simon, maar de vraag is nu of hij diep genoeg kan gaan om een speler van het kaliber Wawrinka naar huis te sturen. Robert leverde geen problemen op in de eerste ronde en die zege heeft wellicht voor een welkome boost gezorgd.
Wawrinka: Kan de laatbloeier zijn beste Wimbledon-prestatie overtreffen?
Stan Wawrinka mag met recht een laatbloeier genoemd worden. De 31-jarige Zwitser haalde pas bij zijn 23e deelname aan een grandslam voor het eerst de kwarfinale, maar pakte daarna meteen door. Wawrinka won in 2014 de Australian open en voegde een jaar later Roland Garros toe aan zijn palmares. Wimbledon is het enige grandslamtoernooi waar hij nooit tot de halve finale reikte. Wawrinka zal volledig gemotiveerd zijn om de laatste vier te halen, maar daarvoor zal hij waarschijnlijk af moeten rekenen met een absolute topspeler. Tot op heden is 2016 een meer dan degelijk jaar voor Wawrinka. De toernooien van Genève, Dubai en Chennai werden gewonnen en op Roland Garros werd de halve finale bereikt. Het duel met Del Potro lijkt op voorhand een haalbare kaart voor de Zwitser, maar Wawrinka kan het zich niet veroorloven om deze wedstrijd op halve kracht te spelen.
Prognose en mogelijke voorspellingen
Dat Del Potro de kwaliteiten heeft om Wawrinka op een nederlaag te trakteren staat buiten kijf. De onderlinge balans slaat uit in het voordeel van de Argentijn (3-2) en de laatste drie confrontaties eindigden allemaal in een zege voor Del Potro. Feit is wel dat beide spelers elkaar voor de laatste keer troffen in 2012 en dat er sindsdien veel is gebeurd. Wawrinka is bij de bookmakers de favoriet om de derde ronde te bereiken, maar zijn odd is best aan de hoge kant. Del Potro zal op een goede dag zeker in staat zijn om Wawrinka het vuur aan de schenen te leggen en ik verwacht dat hij minimaal één set kan pakken. 'Ik kan op gras meer met slice spelen en service-volley toepassen. Dat is voor mijn pols veel beter', liet hij eerder deze week optekenen.
Wat denken jullie van Federer over 28.5 games?
Lol De 25-jarige Brit (772 op de wereldranglijst), Willis moest zijn geplande tennisles bij een lokale club annuleren vanwege zijn onverwacht lang verblijf op Wimbledon, na drie kwalificaties, verbijsterde hij maandag tegen Ricardas Berankis met 6-3, 6-3, 6-4 .
Ik zie een paar analisten Fed in 3, losing 8-10 games of less then 10 of 11-14 games.Dus moet Fed er 11 verliezen.6-4/6-4/6-4 is binnen.1 set winnnen is te ver gegrepen.