Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Levert wedden op gelijke spelen langetermijnwinst op?

In dit topic ga ik kijken of het mogelijk is op de lange termijn een goede winst te maken met het wedden op gelijke spelen. Ik zet nu al een aantal weken in op wedstrijden uit de Engelse League One en League Two, aangezien daar veel gelijke spelen vallen, en heb daar tot nu toe een heel aardige winst mee gescoord.

Als voorbeeld heb ik hier de eindklassering van League One en Two van afgelopen seizoen:

Zoals je ziet heb ik al een aantal clubs die vorig jaar bijzonder goed scoorden gemarkeerd. Elke speelronde zal ik proberen te voorspellen welke wedstrijden de grootste kans op een gelijkspel hebben door te kijken naar 2 criteria:

1 - Zijn de teams ongeveer gelijk in sterkte? (dit doe ik voornamelijk door te kijken naar de odds, ideaal is als de odd van het uitteam net iets lager ligt dan die van het thuisteam)
2 - Hebben beide teams een redelijke tot goede geschiedenis van gelijkspelen?

Over het algemeen hebben de gelijkspelen die ik kies een odd van tussen de 3.10 en 3.60 ongeveer, dus als het me lukt om consequent 1/3 goed te voorspellen dan maak ik winst. Ik zet op elke wedstrijd hetzelfde bedrag in, en zal dit voor het doel van dit topic simpelweg een stake van '1' noemen.

Het succes van deze methode zal grotendeels afhangen van de mate waarin ik de juiste wedstrijden weet te kiezen. Daarom hoop ik mijn selectiecriteria in de loop der tijd verder te kunnen verfijnen en er een betere feeling voor te krijgen. Bovendien ga ik uitzoeken welke competities nog meer goed geschikt zijn, suggesties in deze richting zijn van harte welkom!

Voor wie er in geinteresseerd is, mijn idee voor dit experiment komt voort uit dit topic, dat ik eerder deze week zelf heb aangemaakt: https://www.voetbalwedden.net/topic/waarom-kijken-we-naar-roi-en-niet-naar-pure-winst-1399/. Naar aanleiding van de discussie daar, zal ik in dit topic continu zowel mijn absolute winst als mijn ROI bijhouden. Al zal vooral de ROI natuurlijk pas over een hele tijd iets nuttigs zeggen. Bovendien zal ik bijhouden hoeveel gelijkspelen er in de competities waarin ik speel zijn gevallen, die ik niet meegespeeld en dus gemist heb.

Tenslotte nog even voor de duidelijkheid: dit is GEEN tiptopic! Ik stel mezelf dus niet aansprakelijk voor mensen die verlies lijden door meespelen. ;-)

p.s. ik zie trouwens dat Grregho me net een half uur voor is met een soortgelijk topic: https://www.voetbalwedden.net/topic/experiment-exact-score-1401/. Over toeval gesproken! Hij zet in zijn experiment echter alleen in op exacte scores zoals 1-1 gelijkspelen. Wat betekent dat het heel interessant zal zijn om de resultaten van onze beide topics over een tijdje met elkaar te vergelijken!
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Country flagbamihap in 6-10-2012 15:18 Hulp en advies
in 6-10-2012 15:18 Hulp en advies
45 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Om maar meteen van start te gaan zal ik nog even snel de wedstrijden die ik vandaag mee speel posten. Ik ben helaas niet op tijd: ze zijn al 70 minuten bezig. Dus ik hoop dat jullie me op mijn lieve ogen geloven dat ik ze echt gisteravond al gespeeld heb. Anders zou ik bijvoorbeeld ook niet Oldham-Preston spelen waar het nu al 2-0 staat. Ik zal zorgen dat ik ze de volgende keren wel op tijd hier post, zodra ik ingezet heb.
Wedstrijd - Odd
League One:
Oldham Athletic - Preston North End - 3,25
Walsall - Carlisle - 3,30
Yeovil - Colchester United - 3,40
League Two:
Accrington Stanley - Rochdale - 3,30
Dag & Red - Bradford City - 3,30
Morecambe - Burton Albion - 3,10
Oxford United - Gillingham - 3,40
York City - Rotherham United - 3,30
0 Vind ik leuk's
Ziet er tot nu toe met nog ruim 5 minuten goed uit voor je
0 Vind ik leuk's
Round 11 Results:
http://i.imgur.com/klGPd.jpg">
bamihap:

League One:
Oldham Athletic - Preston North End - 3,25 (n)
Walsall - Carlisle - 3,30 (n)
Yeovil - Colchester United - 3,40 (n)
League Two:
Accrington Stanley - Rochdale - 3,30 (n)
Dag & Red - Bradford City - 3,30 (n)
Morecambe - Burton Albion - 3,10 (y)
Oxford United - Gillingham - 3,40 (y)
York City - Rotherham United - 3,30 (y)

Correct: 3 / 8
Aantal Gelijk spelen in speelronde: 5
Gemiste gelijke spelen: 2
Saldo = +1,8
ROI = 122,5 (op basis van 8 bets)
0 Vind ik leuk's
Bamihap, awesome topic, keep it going!
Ik zat trouwens exact hetzelfde te denken, en was eens van plan om uit te rekenen of het rendabel is om op ELKE wedstrijd op X te spelen in een competitie
0 Vind ik leuk's
Bedankt voor de steun Wouter. Wat betreft x spelen op iedere wedstrijd, we zouden bijvoorbeeld kunnen kijken naar de ranglijst van de Oostenrijkse Bundesliga van vorig seizoen:
http://i.imgur.com/oKOPN.jpg">
Als je de kolom gelijke spelen optelt kom je tot 126, maar ieder gelijkspel wordt dan natuurlijk dubbel geteld dus er waren 63 gelijke spelen. 5 wedstrijden * 36 speelrondes = 180 wedstrijden in het seizoen. Als je er dan vanuit gaat dat ieder gelijkspel minstens een odd van 3.00 heeft, ja dan zou je wel zeggen dat je dan winst had gemaakt toch?
Toch zou ik er niet al te veel vertrouwen in hebben. Ik heb even bij nog een paar leagues waar veel gelijkgespeeld wordt hetzelfde trucje gedaan, maar daar kwam het telkens minder positief uit. Ook al zou je het alleen op de Oostenrijkse competitie doen, dan nog is de vraag of resultaten uit het verleden wel garantie geven voor de toekomst... En zelfs al zou je er uiteindelijk winst op maken: dan nog lijkt het me dat je winstmarge groter is als je enigzins selecteert op de wedstrijden die je grotere kans geeft om gelijk te eindigen, zoals ik nu dus probeer.
0 Vind ik leuk's
Ik heb ook nog wat huiswerk gedaan vanavond, en nog een aantal competities uitgezocht die ook interessant zouden kunnen zijn wbt gelijke spelen. Deze keuzes zijn grotendeels gebasseerd op de resultaten van het vorige seizoen.
Naast de League One en Two, zal ik vanaf nu dus ook op de volgende competities gaan x-wedden:
- De Franse Ligue 2
- De Schotse First Division
- De Duitse 3. Liga
- De Portugese Segunda Liga (Liga Orangina)
- De Oostenrijkse Bundesliga
Als we een redelijk aantal speelrondes hebben gehad zal ik een analyse maken om te kijken hoe ik scoor op de verschillende leagues. Als ik dan op bepaalde competities duidelijk slechter presteer zal ik die weer uit mijn 'bestand' gooien. De laatste 2 hebben morgen een wedstrijddag, dus ik heb direct gekeken of er wat interessants bij zat. Dat valt tegen deze keer, dus ik heb me beperkt tot 2 bets:
- Vitoria Guimaraes B - Santa Clara (odd 3,10)
- Sturm Graz - Austria Wien (odd 3,20)
0 Vind ik leuk's
topics.replies.old_quote_title
Bedankt voor de steun Wouter. Wat betreft x spelen op iedere wedstrijd, we zouden bijvoorbeeld kunnen kijken naar de ranglijst van de Oostenrijkse Bundesliga van vorig seizoen:
https://www.voetbalwedden.net/bonussen' target='_blank' rel='follow'>bonussen te innen! (geen problemen met minimumodds obviously!
0 Vind ik leuk's
Vergeet niet dat als je ELKE wedstrijd speelt je gerust als gemiddelde odd 3.50 mag nemen he! dat wil zeggen dat 28.5% van de wedstrijden gelijk moet zijn (stel dat ELKE X-odd 3.50 is) om break-even te draaien. (100/3.50)
Ja ok, daar heb je idd gelijk in. Maar om daar meer winst mee te maken dan met het systeem wat ik nu uittest, zou je moeten aannemen dat de selectie-methode die ik gebruik om bets te kiezen slechter is in het selecteren van gelijke spelen dan pure random kans. Dus zoals ik al zei: ik denk dat
als
je winst maakt, je nog altijd een betere winst zou kunnen behalen met een simpele voorselectie.
Eventueel kan je ook er voor kiezen om wedstrijden te filteren (bijvoorbeeld wedstrijden waar thuisploeg <1.50 of zo krijgt voor winst...
Dit doe ik dus ook al he. Ik selecteer mijn bets op ploegen die ongeveer even sterk zijn, en die een geschiedenis hebben van vaak gelijkspelen. Het is goed mogelijk dat ik de loop van m'n 'experiment' nog verdere selectiecriteria ontwikkel.
Zeer belangrijk lijkt mij een uiterst goede bookmaker voor de 1X2-odds te kiezen: Betfair of Pinnacle lijkt me ideaal hiervoor, Bwin en Unibet weer af te raden, het scheelt toch vaak minstens 0.20 of zo!
Ik heb 0 ervaring met betting exchanges, dus aan Betfair durf ik me nog even niet te wagen. Let's take one experiment at a time. ;-) Maar ik heb Pinnacle even bekeken: dat ziet er idd heel goed uit! Scheelt echt heel erg veel. Dus ik wilde direct een account aanmaken... blijkt dat onmogelijk te zijn voor Nederlanders. :s Dus voorlopig zal ik het toch nog even met Unibet moeten doen. Maar ik verhuis binnenkort naar Londen, dus dan stap ik zeker over! Bedankt voor deze tip dus! Dan tenslotte nog de 2 bets die ik voor vandaag had staan:
- Vitoria Guimaraes B - Santa Clara (odd 3,10) (n) (2-1) - Sturm Graz - Austria Wien (odd 3,20) (y) (1-1)
Correct: 1 / 2 ( = 4 / 10 overall) Aantal gemiste gelijke spelen ga ik bij nader inzien toch niet bijhouden, want met 7 competities wordt dat allemaal samen toch wat teveel van het goede...
Saldo = +3
ROI = 130
(op basis van 10 bets)
0 Vind ik leuk's
Ik vind dit soort experimenten ook leuk om te bekijken en te proberen, MAAR het blijft dus gokken en niet wedden.
Het komt er gewoon op neer dat je gaat kijken of de kans hoog is naar aanleiding van recente en resultaten uit het verleden, dus statistieken dus niet gebaseerd op feiten kennis en kennis vanuit het veld.
Hier baseren de bookies meestal hun odds op, zeker in groter(e) competities.
Wat ik er dus eigenlijk mee wil zeggen is dat het wel moeilijk wordt om hier op lange termijn een hoge ROI op te halen.
Nogmaals interessant, leuk en ook ik neig er naar om met zulke cijfers aan de haal te gaan, maar de vraag is echt of dit dikke profit oplevert op de lange termijn.
Succes in ieder geval en ik hou het in de gaten.
0 Vind ik leuk's
knight876:
Ik vind dit soort experimenten ook leuk om te bekijken en te proberen, MAAR het blijft dus gokken en niet wedden.
Het komt er gewoon op neer dat je gaat kijken of de kans hoog is naar aanleiding van recente en resultaten uit het verleden, dus statistieken dus niet gebaseerd op feiten kennis en kennis vanuit het veld.

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de bets die door leden van deze site gedaan worden niet gebasseerd zijn op 'kennis vanuit het veld'. Kijk hoeveel er wordt ingezet op wedstrijden in de 3de divisie van Engeland, de MLS, de 2de divisie van Argentinie, clubs in Roemenie waar nog nooit iemand van gehoord heeft... Je maakt mij niet wijs dat er hier veel mensen zijn die stelselmatig alle wedstrijden uit die competities kijken, en daarom dankzij hun eigen voetbal-inzicht weten welke spelers de sterkhouders zijn en wie de zwakkere schakels van Jagiellonia Bialystok (zie 'beste tips voor vandaag en morgen' ;-) ), of Deportiva San Carlos (idem) al dan niet op de counter speelt, en of de spits van Toronto Croatia (idem) wel lekker in z'n vel zit.
Ze baseren zich daarvoor ook gewoon puur op de beschikbare statistieken. Wat zijn de recente resultaten, houden ze vaak de 0, eindigen veel wedstrijden boven de 2,5 goals, etc. Dezelfde soort informatie die ik hier gebruik dus.
Waar ik dus op hoop is dat ik op basis van mijn interpretatie van de statistieken een iets betere voorspelling van de kansen op gelijkspel weet te maken dan de bookies. Daarbij vooral gesteund door de wetenschap dat er maar heel weinig op gelijkspellen gewed wordt. Waardoor ik de hoop heb dat de odds daar minder 'scherp' staan. Wanneer bijv een te hoge odd is gezet op een overwinning voor een bepaalde ploeg, wordt dit snel genoeg bijgesteld doordat er een grote massa wedders op duikt. Bij gelijke spelen is dit denk ik veel minder het geval. De odds zijn veel meer constant (bijna altijd tussen de 3 en 3.60) terwijl volgens mij de kans op een gelijkspel veel minder constant (tussen verschillende ploegen/competities/wedstrijden) is dan de odds zouden doen geloven. Ruimte om te profiteren dus!
Dat is de theorie, of de praktijk het er mee eens is zal moeten blijken natuurlijk.. ;-)
knight876:

Nogmaals interessant, leuk en ook ik neig er naar om met zulke cijfers aan de haal te gaan, maar de vraag is echt of dit dikke profit oplevert op de lange termijn.

Ik neig er helemaal niet naar om met zulke cijfers aan de haal te gaan. Het is nog maar gebasseerd op 10 bets! Zegt nog minder dan niks nu dus. Of m'n ROI op dit moment nu 0 of 200 was geweest, dat had nu nog helemaal niks uitgemaakt. Want inderdaad: of het profit oplevert op de lange termijn, dat is de vraag! Daar is het topic dan ook voor he. Over een paar honderd bets kunnen we voorzichtig beginnen met oordelen, niet eerder.
knight876:

Succes in ieder geval en ik hou het in de gaten.

Bedankt! Mooi om te weten dat er interesse is, dan doe ik het niet voor Jan Lul. :)
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.