Willem II degraderen @2.1 bij Bet365 (enkel bij Bet365 want daar is dit inclusief play-offs, bij de meeste andere bookies niet)
Korte redenering:
- Willem II staat officieel 15e, maar praktisch 17e (in ieder geval gedeeld) gezien de inhaalwedstrijden van Sparta en Fortuna.
- Ze hebben het zwaarste programma, vooral ten opzichte van Fortuna (slechts drie thuiswedstrijden, moeten nog tegen o.a. Vitesse, Utrecht, PSV en Feyenoord). Vooral de komende speelrondes zijn zwaar, dus nu ideale moment om deze bet te pakken, odds zullen snel waardeloos zijn.
- Er is zelfs een goede kans dat nummer laatst Zwolle na komende speelronde Willem II al voorbij is.
- Een groot voordeel voor deze bet is dat bij bet365 (in tegenstelling tot de meeste andere bookmakers) deze weddenschap inclusief play-offs is, dus in het geval van een 16de plek nog steeds een goede kans dat dit wint.
- Willem II slecht bezig, winnen vrijwel nooit meer (alleen aan het begin van het seizoen), onlangs trainer ontslagen, onrust binnen de club (situatie Mathijsen), en ook een aantal geblesseerden.
Uitgebreide redenering:
Stand is nu
15. Willem II 23
16. Fortuna 22 maar wedstrijd minder gespeeld
17. Sparta 21 maar twee wedstrijden minder gespeeld waarvan ééntje 1-0 voorsprong met nog 6 minuten te gaan (dat is dus vrijwel winst)
18. PEC 20.
- Normaal gesproken kan je Sparta wel op 24 punten zetten vanwege die inhaalwedstrijd van 6 minuten, die staan praktisch dus al boven Willem II, en dan hebben ze ook nog een wedstrijd minder gespeeld (Fortuna - Sparta wordt nog ingehaald). Dus Willem II zou dan al 16de staan waardoor ze minstens play-offs moeten spelen.
- Aangezien Fortuna dus ook die inhaalwedstrijd heeft (thuis tegen Sparta kan je wel 1X verwachten voor dus minstens een punt) hebben die praktisch ook al evenveel punten als Willem II, wel een slechter doelsaldo.
Je zou Willem II zodoende al als 17de kunnen zien als je uitgaat van evenveel wedstrijden gespeeld, 15de geeft beetje vertekend beeld.
Maar het grootste argument is het resterende programma. Willem II heeft het het zwaarst, vooral ten opzichte van Fortuna, en dat is de grootste concurrent voor plek 17.
- Willem II heeft nog 3 thuiswedstrijden, en 4 uitwedstrijden. Waarvan thuis nog tegen Vitesse en Utrecht, en uit tegen PSV en Feyenoord (die twee zijn dus bijna gegarandeerde losses). Uit hebben ze nog Eagles die thuis sterk zijn, en de nummer 9 Cambuur. Hun enige echt makkelijke wedstrijd is Heracles thuis.
- Terwijl Fortuna nog 5 keer thuis speelt en 3 keer uit, en thuis hebben ze Heracles, Sparta en Eagles wat vrij veel punten op zou moeten leveren.
- Sparta moet weliswaar veel vaker uit dan thuis maar thuis hebben ze makkelijke teams PEC en Heerenveen nog, daar zouden ze er ook tenminste één van moeten winnen lijkt me, Sparta krijgt zondag ong 2.20 vs Heerenveen bijvoorbeeld.
Sparta sluit het seizoen ook af met wedstrijden tegen Heracles en PEC, waarbij de kans aanwezig is dat beide nergens meer voor spelen tegen die tijd (PEC kan al definitief gedegradeerd zijn), en Fortuna sluit af vs NEC die dan waarschijnlijk ook nergens meer voor spelen.
Bovendien zijn de komende 4 wedstrijden van Willem II extra zwaar (feyenoord uit, Eagles uit, Vitesse thuis, psv uit), dus nu is het moment om deze bet te pakken. Fortuna heeft het de komende weken immers erg makkelijk (Heracles thuis, Utr uit, Sparta thuis, Eagles thuis).
Dikke kans dus dat Fortuna al ruim voorbij Willem II is na de komende speelrondes.
Overigens, nummer laatst PEC kan Willem II ook nog gewoon voorbij.
PEC krijgt een odd van 2.09 momenteel tegen Go Ahead, terwijl Willem II dus naar de Kuijp moet. Oftewel, is vrijwel een kans van 50% dat PEC na komende speelronde al boven Willem II staat! Want PEC’s doelsaldo is beter.
Willem II heeft ook maar 1x in de laatste 20 (!) Eredivisie wedstrijden gewonnen. En die ene overwinning kwam grotendeels door Oosting (3-1 vs RKC waar Oosting 2x scoorde), maar smaakmaker Oosting raakte vorige maand geblesseerd en doet dit seizoen niet meer mee!
Vandaag werd ook bekend dat Meerveld komende weken niet inzetbaar is. ''Het wegvallen van Meerveld is een volgende tegenvaller voor het Tilburgse middenveld, dat toch al de nodige klappen kreeg''.
Onlangs werd ook trainer Grim ontslagen. Lijkt mij (ook van wat ik lees van Willem II fans) dat daar niet echt het probleem lag maar meer het gebrek aan kwaliteit in de selectie, nu is Hofland aangesteld waar men al helemaal ontevreden over lijkt te zijn. Hofland weggestuurd bij de laatste twee clubs waar ie zat.
Misschien heb je het schokeffect waar het opeens beter gaat met een nieuwe trainer maar ik heb mijn twijfels.
Willem II stuntte weliswaar de laatste wedstrijd met bijna een overwinning tegen AZ (2-2), maar AZ raakte daar 3x paal/lat en de 1-0 en 2-0 van Willem II waren hun eerste twee mogelijkheden en kwamen vrijwel uit het niets.
In mijn ogen heel erg waarschijnlijk dat Willem II 17de of zelfs 18de eindigt gezien bovenstaande argumenten. Sparta schat ik hoger in en die staan praktisch al boven Willem II, en Willem II's programma ten opzichte van Fortuna is normaal gesproken veel te ongunstig.
Worst case scenario lijkt me 16de plek. Waardoor Willem II dan play-offs zou moeten spelen, en ik acht het waarschijnlijker dat je die niet overleeft, dan wel. Je moet dan namelijk twee rondes vs KKD teams overleven wat niet makkelijk is, op die manier degradeerde Emmen vorig jaar ook.