Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op het Eurovisie Songfestival

Voorbeschouwing Eurovisie Songfestival 2021

Over een maand zal in Rotterdam het 65e Eurovisie Songfestival gaan plaatsvinden, op 18 en 20 mei de halve finales en op zaterdag 22 mei de finale. Vind hier alles over het wedden op het Songfestival 2021. Sinds vorige week zijn alle 39 liedjes bekend en weten we ook dat de Nederlandse inzending, Jeangu Macrooy, volgens de bookmakers waarschijnlijk niet mee zal doen om de winst. Wat mogen we verder verwachten van het Eurovisie Songfestival van 2021 en wie zijn de belangrijkste kanshebbers op dit moment?

Logo; https://songfestival.nl

Kanshebbers

Nu alle liedjes bekend zijn, zijn ook de eerste stabiele lijstjes gemaakt door de bookmakers. Hoewel ze er qua kanshebbers niet vaak naast zitten, kan er nog veel veranderen. Veel landen hebben tot nu toe alleen een videoclip uitgebracht van het lied dat zij sturen. 

We weten nog niet hoe de live acts eruit zien en of de betreffende artiesten überhaupt toonvast zijn als zij straks in Rotterdam op het podium zullen staan. Onderstaande genoemde kanshebbers zijn derhalve nog op basis van wat we nu van alle landen gezien hebben. 

Houd dus goed de eerste resultaten van de rehearsals in de gaten, die vanaf begin mei plaatsvinden. Vaak vinden er dan nog enkele grote verschuivingen plaats.

Malta

Vrijwel overal wordt Malta op dit moment beschouwd als grootste kanshebber om het Songfestival te winnen. Het land stuurt zangeres Destiny, die ook in 2019 was uitverkoren om Malta te vertegenwoordigen. Haar lied is modern qua stijl en thema en heeft een Caro Emerald achtige vibe, inclusief opzwepende blazers. 

Je Me Casse gaat over female empowerment en is in zekere zin de volwassen variant van de Israëlische zangeres Netta, die in 2018 won. Als ze op het podium kan wat ze in de videoclip laat horen, bestaat er zeker een kans dat Malta voor het eerst in haar geschiedenis het festival wint. (Malta to win @4.50 (Betsson))

Zwitserland

Zwitserland zou vorig jaar meegedaan hebben om de winst en stond toen kop-aan-kop bij de bookmakers. Gelukkig mag Gjon’s Tears ook in de herkansing van zijn land (iets wat overigens bij veel diehard Eurovisiefans op sympathiepunten kan rekenen) en lijkt opnieuw mee te gaan doen om de winst. 

Zijn lied, Tout l’Univers, is een moderne ballad met grote snikken en heftige, hoge uithalen. Reken maar op een leeg podium met een eenzame zanger die alles eruit gooit. Zwitserland mikt een beetje op de Duncan Laurence achtige kippenvelmomenten en zou zomaar doel kunnen treffen. (Switzerland to win @5.50 (Betsson))

Frankrijk

Frankrijk stevende in 2020 op een laatste plaats af en zal mogelijk niet rouwig zijn geweest om het afblazen van het festijn. Dit jaar sturen ze zangeres Barbara Pavi die vanzelfsprekend in de eigen taal zingt. Voila neemt je mee naar een rokerig zaaltje met schimmige verlichting, waarin een zangeres en een violist samen deze intense aanklacht brengen. Veel hangt er vanaf wat de Fransen er op het grote podium in Ahoy van weten te maken. (France to win @10.00 (Betsson)

Zweden

Op een Songfestival moet je Zweden altijd meenemen als potentiële winnaar. Waar veel andere landen vasthielden aan hun deelnemer van 2020, hebben de Zweden gewoon weer hun Melodifestivalen georganiseerd. The Mama’s die eigenlijk hadden moeten deelnemen in 2020 deden wel mee, maar verloren van zanger Tusse. 

Tusse zingt in een rood corduroy pak over het luisteren naar de minderheden. Op typisch Zweedse wijze met de juiste toon wijzigingen die zo kenmerkend zijn voor hun successen van de voorbije jaren. Desalniettemin zou de truc langzaamaan wel eens uitgewerkt kunnen zijn. (Sweden to win @11.00 (Betsson))

IJsland & Litouwen

Zowel IJsland als Litouwen stonden in 2020 zeer hoog bij de bookmakers met vrij excentrieke acts, die beiden ook nu een kans krijgen. Dat doet het goed bij de fans, die met name met IJsland meeleefden, want velen waren er van overtuigd dat Dadi Freyr en zijn band toen gewonnen zouden hebben.

Het lied van dit jaar, 10 Years, is net iets minder catchy, maar zal voor veel kijkers nog steeds een heerlijke 80s melancholie oproepen. Jazzy, funky, een zeer bijzonder stem en een band waarvan de leden het eigen gezicht op hun trui dragen. Een act die niemand snel vergeet. 

Dat geldt ook voor Litouwen, want The Roop is een vrij hilarische electro-band die zich kenmerk door ADHD-achtige danspasjes. In felgele pakken zingen zij over ongegeneerd alleen in je eigen huis dansen. Geheel coronaproof dus. Als Europa in een gekke bui is, zouden beiden zomaar kunnen winnen. (Iceland to win @13.00 (Betsson) / Lithuania to win @15.00 (Betsson))

Hoe zit het met de rest?

Andere landen die ook hoge ogen zouden kunnen gooien zijn Bulgarije, Cyprus, Roemenië en Griekenland. Moderne liedjes die stuk voor stuk de hele zomer op de radio zouden kunnen draaien zonder dat je ooit doorhad dat ze van het Songfestival kwamen. Zeker Cyprus is een zeer gevaarlijke outsider, met een wulpse zangeres en een lied waarvan je het idee hebt dat je het al tijden kent en direct kan meezingen. (Cyprus to win @20.00 (Betsson))

De outsiders van dit jaar

Tot slot zijn er natuurlijk altijd een paar kermisacts waarvan je nooit weet wat ze teweeg gaan brengen. Moldavië stuurt de ideale mix van Balkan beats en suikerspinpop en zal voor over the top visualisatie gaan op het podium. Finland gaat de hardrock-fans aanspreken en de middelvingers opsteken. 

Servië stuurt een damestrio dat volledig op de campy tour gaat, je mee terug neemt een jaar of tien terug in de tijd en het moet hebben van de guilty pleasure punten. Als laatste mag San Marino niet ontbreken. Het land is erin geslaagd om niet alleen een hele zomerse clubknaller te maken, maar ook nog eens rapper Flo Rida te strikken. Het lijkt haast onmogelijk, maar het zou prachtig zijn als het minilandje hiermee voor de winst kan gaan. (San Marino to win @30.00 (Betsson))

Eurovisie Songfestival uitleg

Heb je nog nooit eerder het Eurovisie Songfestival gekeken? Geen probleem! Met een duidelijke uitleg zorgen wij ervoor dat je het aankomende toernooi moeiteloos kunt volgen.

Opzet en puntentelling

Zoals inmiddels gebruikelijk is, zullen twee halve finales bepalen wie er in de grote finale op 22 mei mee mogen doen om de winst. In de eerste halve finale doen zestien landen mee, twee dagen later zijn dit er zeventien. Uit beide sessies gaan de tien beste landen door naar de finale. Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn, net als gastland Nederland, automatisch geplaatst voor de finale. 

Voor zowel de halve finales als de finale geldt dat er per land zowel punten uitgedeeld worden door een vakjury als door televoters. Dit betekent dat er vanuit elk land dus tweemaal twaalf, tien, acht, enz. punten worden uitgedeeld. 

Dat experts en de mensen thuis op een heel andere manier naar de liedjes kijken en luisteren, blijkt wel uit de punten die de Noorse Band KEiiNO in 2019 behaalde. Zij behaalden met 291 punten de onofficiële winst bij de thuisstemmers, maar kregen slechts 40 punten van de vakjury’s. Daarmee werd het land zesde in de einduitslag. 

Een winnende act dient zich dus altijd te realiseren dat er iets gebracht wordt dat het grote publiek thuis aanspreekt, maar ook technisch goed genoeg in elkaar zit om vanuit de muziekwereld de punten te halen.

Indeling halve finales

Een belangrijk detail is dat in de halve finales alleen de landen mogen stemmen die daar aan deelnemen plus drie van de rechtstreeks geplaatste finale-landen. Om die reden vindt er voorafgaand aan de loting voor de halve finales een potindeling plaats, die ervoor zorgt dat Estland, Letland en Litouwen nooit allemaal bij elkaar terecht komen. Hetzelfde geldt voor de Scandinavische en de voormalig Joegoslavische landen. 

Echter valt nooit uit te sluiten dat buurlanden niet in dezelfde halve finale terecht komen. En uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit. Er is een voordeel van buren, maar de voorbije drie winnende landen, Israël, Portugal en Nederland, hebben respectievelijk nul, één en twee deelnemende buurlanden aan het Songfestival. Natuurlijk geven Griekenland en Cyprus elkaar de punten, maar na de eerste twaalf moeten zij ook iemand tien en acht geven en daar maakt de winnaar doorgaans het verschil. 

Tot slot

Wat tot slot van belang is om te weten, is dat er geen exacte startplaatsen geloot worden. De European Broadcasting Union, organisator van het geheel, behoudt de vrijheid om de landen zo in te delen dat het een enerverende show wordt en er bijvoorbeeld niet vier Balkan-knalbeats achter elkaar komen. Zo krijgt ieder lied de kans een contrast te vormen ten opzichte van de liedjes direct ervoor en erna.

6 Vind ik leuk's
Gestart door
Country flagSupport in 6-04-2021 07:35 Overige sporten en evenementen
in 6-04-2021 07:35 Overige sporten en evenementen
19 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Mooi dat er weer een topic is! In het verleden hebben we hier echt veel winst mee behaald.

Mooi als we de tips kunnen aanduiden met 1 / 10 qua inzet-stakes.

10/10 was in voorgaande edities echt "gratis" geld - en toen hadden we vooraf soms ook al inzichten in rankings van journalisten. Op naar het EVS!

5 Vind ik leuk's

Hey @jstyle99, we hebben jouw feedback doorgegeven aan de schrijver! Hij zegt het volgende; "Ik heb inderdaad in 2019 dat soort aanduidingen ook gegeven en dat zal ik meenemen met de echte voorbeschouwingen. Voor nu nog niet gedaan, omdat alleen de winnaar zich daarvoor wat minder leent op dit moment in de competitie. Ik zal dan ook nog wat meer insidertips meegeven vanuit al mijn bronnen die ik de komende maand zal raadplegen om een zo nauwkeurig mogelijk advies te kunnen geven!"

3 Vind ik leuk's
Support: voor al je vragen en opmerkingen! :-)

Pleur op met het songfestival

1 Vind ik leuk's
Pain is temporary. Quitting lasts forever.

Pleur zelf op

5 Vind ik leuk's
KK-AA-KK

Als je ergens goede value op kan behalen is het wel het Eurovisiesongfestival. Afgelopen jaren veel geld mee kunnen verdienen. Bet-wise erg interessant!

2 Vind ik leuk's

@jstyle99 heeft helemaal gelijk! Je kunt lekker veel value halen op het Eurovisie Songfestival. Wil je er meer over lezen? Check dan al onze artikelen over het Songfestival; https://www.voetbalwedden.net/songfestival !

2 Vind ik leuk's
Support: voor al je vragen en opmerkingen! :-)

@santi21Jij was altijd de songfestival expert bij uitstek. Ben benieuwd naar je tips voor dit jaar!

4 Vind ik leuk's

To Qualify Ierland @2.7 voor mij 8/10

Mooie value , verwacht ik!

3 Vind ik leuk's

Hoe betrouwbaar zijn de press polls om te weten of een land zal doorgaan?

0 Vind ik leuk's

Waarom staat ie zo hoog? Catchy liedje

0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.