Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op Darten: World Grand Prix 2019

De laatste drie maanden van het jaar zijn altijd de mooiste in de dartswereld, daarin volgen de grote toernooien elkaar in rap tempo op en komen we te weten wie in goede vorm naar het WK gaat. De eerste major in het rijtje is de World Grand Prix die van 6 tot en met 12 oktober in Dublin plaatsvindt. Het is het enige grote toernooi waarbij de leg zowel moet worden begonnen als afgesloten met een dubbel. Omdat dit geen alledaags format is zien we hier nogal eens verrassingen, vorig jaar was dit echter niet het geval en won Michael van Gerwen de trofee. In dit topic kun je al je vragen en voorspellingen kwijt omtrent dit toernooi. 

World Grand Prix 2019

Net als voorgaande jaren bestaat het deelnemersveld uit de top zestien van de wereld aangevuld met de zestien beste darters van de ProTour. Dit toernooi wordt gespeeld in een setsysteem waarbij elke set net als op het WK uit maximaal vijf legs bestaat. Een speler mag pas beginnen aan de leg als hij een willekeurige dubbel heeft geraakt. Hierdoor kan het voorkomen dat een speler de leg heeft gewonnen voor zijn tegenstander aan de leg is gestart! 

6 Okt-7 Okt: Eerste ronde, best of 3 sets

8-9 Okt: Tweede ronde, best of 5 sets

10 Okt: Kwartfinale, best of 5 sets

11 Okt: Halve finale, best of 7 sets

12 Okt: Finale, best of 9 sets

Deelnemers

Er doen dit jaar vijf Nederlanders en één Belg mee. Voor het eerst in dertien jaar ontbreekt Raymond van Barneveld. Wel zijn Michael van Gerwen (nummer één op de PDC-ranking) en Jermaine Wattimena, Jeffrey de Zwaan, Danny Noppert en Vincent van der Voort (allen via de ProTour) van de partij. Ook Kim Huybrechts ontbreekt voor het eerst in acht jaar, de

talentvolle Dimitri van den Bergh (ProTour) verdedigt de Belgische eer. 

Enkele kanshebbers zijn, met daarachter hun ranking op de Order of Merit en odd voor toernooiwinst:

Michael van Gerwen (1), odd 2.87 (Betfair)

Titelverdediger Michael van Gerwen is opnieuw de favoriet, wel krijg je dit toernooi de hoogste odd in jaren voor toernooiwinst van de Brabander. Ter vergelijking: vorig jaar kreeg je een odd van 2.1 voorafgaand aan dit toernooi, bij de World Matchplay afgelopen zomer was de hoogste odd voor Van Gerwen 2.38. Van Gerwen startte het jaar goed met titels op het WK, The Masters en de Premier League en had hierna last van een vormdip. In de aanloop naar de World Matchplay gooide hij dertien wedstrijden op rij geen 100+ gemiddelde en ook op de Matchplay zelf haalde hij zijn niveau niet. Deze maand nam Van Gerwen twee weken vrij in aanloop naar dit toernooi. Of dit heeft geholpen is te bezien, afgelopen weekend verloor hij met 6-3 van Aspinall bij de laatste zestien van de Gibraltar Darts Trophy.

De viervoudig winnaar opent dit toernooi tegen Hughes waarna hij bij winst De Zwaan of Beaton tegenkomt. De sterkst mogelijke tegenstanders in de kwartfinale zijn Wade en Van den Bergh.

Rob Cross (2), odd 12.00 (Betfair)

In de eerste helft van dit jaar zagen we op meerdere grote toernooien de Cross die in 2017 in rap tempo opklom op de ranglijst en wereldkampioen werd. Hij haalde dit jaar de finale op het UK Open en de Premier League maar verloor beiden. In de zomer kreeg hij eindelijk de beloning voor zijn goede spel. Hij won de World Matchplay en daarmee zijn eerste majortitel sinds zijn winst op het WK. Afgelopen week viel zijn spel tegen op de drie vloertoernooien, wel speelde hij een aantal sterke partijen halverwege september op het International Darts Open en reikte daarmee tot de finale.

Voltage wist bij zijn twee voorgaande deelnames aan dit toernooi niet voorbij de eerste ronde te komen. Ook dit jaar is dat geen zekerheidje, hij heeft in Suljovic misschien wel de zwaarst mogelijke tegenstander geloot. Ook de weg naar een eventuele halve finale is erg ongunstig. In de tweede ronde wacht Durrant of de recente Eurotourwinnaar Ratajski, vervolgens zou hij Wright in de kwartfinale tegen kunnen komen.

Daryl Gurney (3), odd 19.00 (Bwin)

Daryl Gurney blijft ieder jaar verbeteren en heeft inmiddels de top drie van de Order of Merit bereikt. Precies twee jaar geleden won hij zijn eerste major, de World Grand Prix 2017. Vorig

jaar won hij de Players Championship Finals en ook dit jaar deed hij goede zaken door voor het eerst de halve finale van de World Matchplay en de Premier League te bereiken. Ook in de afgelopen twee weken deed Superchin het goed. Hij won een Players Championship na in de finale Aspinall te verslaan en kwam afgelopen weekend tot de halve finale op de Gibraltar Darts Trophy.

Gurney speelt in de eerste ronde tegen Noppert. Als hij de Nederlander verslaat wacht hem een wedstrijd tegen Van der Voort of Aspinall. De sterkst mogelijke tegenstander in de kwartfinale is Price. 

Gary Anderson (4), odd 11.00 (Williamhill)

Gary Anderson presteerde zeer goed in 2018 en won onder andere het UK Open, de World Matchplay en de Champions League of Darts. Dit jaar staat in schril contrast tot dat succesjaar. Hij kreeg last van een oude rugblessure en moest afzeggen voor de Premier League. Hij deed in de afgelopen twee maanden aan zeven toernooien mee. Op de drie masters in augustus verloor hij telkens zijn tweede wedstrijd. Op de vier vloertoernooien in september kwam hij één keer tot de kwartfinale maar strandde drie keer erg vroeg in het toernooi.

Voor The Flying Scotsman wacht in de eerste ronde Brown, bij winst speelt hij tegen Evans of Dobey. In de kwartfinale is Michael Smith de sterkst mogelijke tegenstander. 

Enkele outsiders dit toernooi en hun odds zijn:

Michael Smith (5), odd 23.00 (Betfair)

Gerwyn Price (6), odd 17.00 (Betfair)

Peter Wright (7), odd 12.00 (Betfair)

Glen Durrant (39), odd 23.00 (Betvictor)

Nathan Aspinall (13), odd 26.00 (Betway) 

Voorspelling

Van de vier beschreven spelers valt er denk ik bij Gurney de meeste value te vinden. Cross heeft een zware loting en Anderson heeft nog niets laten zien sinds zijn blessure. Toch is het bij dit toernooi altijd maar de vraag in welke vorm de spelers starten gezien er al maanden geen major is gespeeld.

In dit toernooi zijn de dubbels natuurlijk nog veel belangrijker dan normaal. Op dat vlak doen Wade (46%), Price (44%), Van Gerwen (44%), Van den Bergh (42%) en Gurney (41%) het dit jaar het beste als we kijken naar de EuroTour. Ook met deze kennis is er niet echt een outright weddenschap die er tussenuit springt helaas. De bookmakers bieden weinig outrights aan voor dit toernooi, waarschijnlijk door een gebrek aan kennis over de vorm én het format.

Op televisie

Voor de liefhebber die naast het wedden ook live de wedstrijden wil bekijken zijn de wedstrijden te zien op RTL7. Doordeweeks beginnen de uitzendingen om 19.30 uur, aankomende zondag om 20.00 uur en de finale wordt zaterdag 12 oktober vanaf 20.30 uur uitgezonden.

2 Vind ik leuk's
Gestart door
Country flagdonnynedved in 2-10-2019 12:27 Overige sporten en evenementen
in 2-10-2019 12:27 Overige sporten en evenementen
10 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

De eerste drie voorbeschouwingen staan online!

De Zwaan - Beaton

Smith - Whitlock

Van Gerwen - Hughes

3 Vind ik leuk's
Schrijver voorbeschouwingen darten en Serie A / Mijn tips voor overige competities vind je op Telegram: https://t.me/betsby_don

Een prima eerste dag met 3/4 bets juist waaronder de enige high stake, geeft ons +4.11 stakes winst.

Vanavond staan er weer een aantal mooie wedstrijden op het programma, pre-match heb ik alleen zelf nog geen single bet gevonden die ik de moeite waard vind. Er staan drie voorbeschouwingen online die je wat informatie kunnen geven om tot live bets te komen, maar gezien er al geruime tijd geen serieus toernooi is geweest is een eerste ronde altijd lastig.

Als verdubbelaar vind ik Aspinall wint + Gurney wint @ 2.10 (Unibet,Low) vanavond het meest interessant

0 Vind ik leuk's
Schrijver voorbeschouwingen darten en Serie A / Mijn tips voor overige competities vind je op Telegram: https://t.me/betsby_don

Over 3,5 180ers @ 2.1 (Betfair) in de wedstrijd Lewis - Wattimena vind ik wel een interessante bet. Het zijn twee jongens die vrij makkelijk 180ers gooien. Daarnaast verwacht ik dat de twee spelers niet veel voor elkaar zullen onderdoen. Normaal gesproken, zullen er dus voldoende legs zijn om de 180ers te gooien.

Helaas hebben de mannen er maar twee gegooid. Het wedstrijdverloop was gunstig, maar die derde pijl viel er een aantal keer net niet in.

Bericht gewijzigd door donquichote op ma 7 okt. 2019, 19:39
1 Vind ik leuk's

Gurney is ondertussen van 1.36 naar 1.61 gestegen en Wright stygt ook van 1.33 naar 1.66

0 Vind ik leuk's
De jager vond een konijn, maar het konijn vond van niet
Op ma. 7 okt. 2019, 21:47 schreef boempatat:

Gurney is ondertussen van 1.36 naar 1.61 gestegen en Wright stygt ook van 1.33 naar 1.66

Dat kan natuurlijk nooit. Ik denk dat je bij de quotes voor het European Championship later deze maand kijkt of naar een andere bet (wie wint de eerste set bijv) ;)

0 Vind ik leuk's

Drie voorbeschouwingen voor vanavond:

Noppert - Aspinall

Chisnall - Bunting

Cross - Durrant

0 Vind ik leuk's

We zijn aangekomen bij de finale. Ondanks zijn relatief hoge odd voor toernooiwinst bij aanvang staat Michael van Gerwen daar gewoon weer. Hij neemt het op tegen een speler die hem de afgelopen drie jaar wel lag en nog wacht op zijn eerste titel op een major.

Voorbeschouwing Van Gerwen - Chisnall

0 Vind ik leuk's

Nabeschouwing World Grand Prix 2019

De PDC verschoof een aantal toernooien op de kalender ten opzicht van vorig jaar waardoor niet de Champions League of Darts maar de World Grand Prix de aftrap van het drukke dartsseizoen werd. Ondanks het unieke dubbel-in dubbel-uit format werd het geen toernooi van de grote verrassingen. Michael van Gerwen wist zijn titel te prolongeren ten koste van Dave Chisnall die nu zes finales op een major speelde en nog geen enkele titel pakte. 

De Finale: Michael van Gerwen – Dave Chisnall

De World Grand Prix van 2012 was de allereerste major die Michael van Gerwen bij de PDC op zijn naam schreef. Dit jaar stond hij voor de zesde keer in de finale en wist hij hem voor de vijfde keer te winnen. Zijn tegenstander Dave Chisnall haalde de finale in 2013 maar verloor toen kansloos met 6-0 in sets van Phil Taylor.

Ook dit keer kwam Chizzy niet in de buurt van de titel. Na de eerste set terecht met 3-0 te verliezen herpakte de Engelsman zich en gooide in de tweede set net als Van Gerwen een gemiddelde van ongeveer honderd punten per beurt. Deze set pakte hij met 2-3 waardoor hij weer op gelijke hoogte kwam. Hierna volgden twee sets waarin de mannen elkaar weinig ontliepen maar Mighty Mike in de beslissende leg telkens de betere was. In de derde set mocht hij zelf aan die beslissende leg beginnen en gaf hij Dave geen kans op een dubbel. In de vierde set mocht de Engelsman aanleggen voor de setwinst maar miste drie openingsdubbels waar Van Gerwen van profiteerde. Uiteindelijk won de nummer één van de wereld geflatteerd met 5-2. Wie naar de statistieken kijkt ziet dat de twee elkaar weinig ontliepen, de beste speler ter wereld hield het hoofd echter koel op de cruciale momenten.

De tops en flops

Nu de drie maanden vol belangrijke toernooien van start zijn gegaan is het interessant om te zien wie in goede vorm beginnen en wie er duidelijk nog werk te verzetten hebben in aanloop naar het WK.

De eerste die goed van start is gegaan is natuurlijk Michael van Gerwen. Deze zomer kende hij een voor zijn doen zeer slechte periode in aanloop naar de World Matchplay en ook op dat prestigieuze toernooi stelde hij teleur. Hij had op dit toernooi in de openingswedstrijd tegen Jamie Hughes een hoge finish nodig om de wedstrijd te winnen, in de vier wedstrijden hierna wist hij te overtuigen met gemiddelden van ongeveer 95. Natuurlijk hoort ook Dave Chisnall in dit rijtje. Chizzy versloeg onder andere Nathan Aspinall en Glen Durrant met ruime cijfers en boog een achterstand om tegen Gerwyn Price in de eerste ronde. Verder doet Mervyn King goede zaken. De vijftiger wist zeventien televisietoernooien op rij geen kwartfinale te bereiken maar doet dit nu twee toernooien op rij. Verder behaalde Chris Dobey zijn eerste halve finale op een major ooit en wist BDO-wereldkampioen Glen Durrant twee majors op rij de halve finale te bereiken, hij laat duidelijk zien dat hij de top tien van de PDC aan kan. Verder kan ook de Nederlander Jermaine Wattimena met een goed gevoel terugkijken op dit toernooi. Hij versloeg Adrian Lewis en Peter Wright en kwam voor het eerst tot de kwartfinale op een televisietoernooi.

Flop

Één van de grootste teleurstellingen was misschien wel Gary Anderson. Hij kon weinig tegenstand bieden aan Chris Dobey in de tweede ronde en heeft duidelijk meer tijd nodig om weer in vorm te komen sinds zijn rugblessure. Peter Wright leek op de World Matchplay klaar om weer de top te bestormen maar speelde een zwakke partij tegen Jermaine Wattimena. Daarnaast speelde Gerwyn Price één van de zwakste partijen van het toernooi en gooide Vincent van der Voort bij zijn terugkeer op dit podium een gemiddelde van ongeveer 65 per beurt dat het op-zeven-na-laagste gemiddelde ooit op de World Grand Prix is.

De Order of Merit

Na ieder groot toernooi is het natuurlijk interessant om te kijken naar de verschuivingen op de Order of Merit. De resultaten van de World Grand Prix twee jaar geleden worden weggestreept en het geld dat dit jaar werd gewonnen wordt er bij opgeteld. Van Gerwen pakte met zijn titelwinst natuurlijk weer flink wat prijzengeld maar zal de komende jaren toch niet van de eerste plaats worden gestoten. Een aantal andere Nederlanders maakten wel grote sprongen. Jermaine Wattimena staat stevig op de negentiende plaats en heeft uitzicht op nummer achttien Darren Webster. Dit terwijl Jermaine het jaar op plaats 29 begon. Jeffrey de Zwaan en Danny Noppert hebben de hoogste plaats in hun loopbaan tot nu toe bereikt, zij staan respectievelijk 26e en 31e. Nieuwkomer Glen Durrant is in zijn eerste jaar de top 32 binnengekomen. De spelers die dit volhouden tot en met december zijn verzekerd van een plaats op het WK Darts. Één van de spelers die daalden is Daryl Gurney. De Noord-Ier won het toernooi twee jaar geleden maar vloog er dit keer al in de eerste ronde uit, hierdoor zakt hij van de derde naar de vijfde plaats.

Aankomende toernooien

De volgende grote PDC toernooien volgen elkaar in rap tempo op. Aankomend weekend is de Champions League of darts waar de top acht van de wereld het tegen elkaar opneemt. Daarna volgt het European Championship (24 tot en met 27 oktober) waar de top 32 van de Euro Tour in actie komt.

1 Vind ik leuk's

hoe heeft Dancing Dimi het er eiglijk vanaf gebracht dit tornooi?

0 Vind ik leuk's
it's all about the money ;)

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.