ATP Montreal - Coupe Rogers - World Tour Masters 1000!
Met de US open in zicht is het eerst nog tijd voor een ander groot toernooi namelijk de ATP Montreal waar maar liefst 1000 punten op de ranglijst te behalen valt voor de winnaar. Het toernooi vind plaats van Maandag 10 t/m zondag 16 Augustus en is gevuld met vele grote namen. De wedstrijden worden gespeeld op een outdoor hardcourt baan.
Top 8 Spelers Montreal
Novak Djokovic (Nr 1 geplaatst)
Andy Murray (Nr 2 geplaatst)
Stan Warwrinka (Nr 3 geplaatst)
Kei Nishikori (Nr 4 geplaatst)
Tomas Berdych (Nr 5 geplaatst
Marin Cilic (Nr 6 geplaatst)
Rafael Nadal (Nr 7 geplaatst)
Milos Raonic (Nr 8 geplaatst)
Bovenstaande spelers hebben allemaal een Bye gekregen in de eerste ronde waardoor ze pas in de tweede ronde hoeven te spelen. Een grote naam dat ontbreekt in dit toernooi is de finalist van vorig jaar, Roger Federer.
Titelverdediger Tsonga
Vorig jaar wist Jo-Wilfried Tsonga het toernooi in Montreal te winnen door Roger Federer te verslaan in 2 sets met 7-5 en 7-6. Hij is dit jaar als 10e geplaatst en dat betekend hij de eerste ronde gewoon moet spelen.
Tsonga draait dit jaar een zeer wisselvallig seizoen en met de sterke deelnemerslijst verwacht ik niet dat hij nogmaals gaat stunten. Mijn verwachting is dat hij de eerste 2 rondes met niet al teveel moeite doorkomt maar vanaf dan krijgt hij het zwaar. In de derde ronde wacht mogelijk Cilic op hem, de winnaar van de US Open vorig jaar en een speler dat zeer sterk is op hardcourt. Mocht hij deze doorkomen dan wordt het alleen maar moeilijker. Ik schat de kansen van Tsonga dus zeer laag in.
Novak Djokovic
Novak Djokovic is zoals bij ieder toernooi waar hij aan meedoet de grote favoriet. Hij heeft zich op Roland Garros laten verassen door een zeer sterke spelende Stan Wawrinka. Djokovic heeft hier niets onder geleden want hij wist meteen daarna Wimbledon op zijn naam te zetten en draait buiten deze nederlaag een zeer dominerend seizoen.
Djokovic is eveneens voor mij de grote favoriet alleen toernooi winst staat op een matige 1,90 notering bij Marathonbet, ik vind deze notering persoonlijk niet de moeite waard om te proberen. Voor een notering van 2.50 of hoger is het leuk om Djokovic te pakken.
Andy Murray
Vorige week viel Andy Murray zwaar tegen en wist de tweede ronde niet door te komen op de hardcourtbaan in Washington. Mogelijk was Andy Murray met aantocht tot dit toernooi niet zo gemotiveerd en wilt hij in dit toernooi zoveel mogelijk punten pakken voor de ranglijst.
Door een verliespartij na een zeer sterk seizoen ga ik hem zeker niet afschrijven voor dit toernooi en ik denk dat hij minstens de halve finale gaat halen. In de halve finale zie ik hem als favoriet maar krijgt het vanaf hier niet makkelijk gezien de deelnemerslijst. Mocht Murray in de finale komen tegen Novak Djokovic dan schat ik de kansen zeer klein in. Mocht er toch iemand anders staan dan zijn er kansen.
Stan Wawrinka
Stan Wawrinka laat zichzelf vaak op de grotere toernooi zien en op de kleinere toernooien zie je hem vaak tegenvallen. Dit jaar wist hij Roland Garros te winnen en in 2014 wist hij de Australian open op zijn naam te zetten. Het laatst genoemde toernooi werd net als bij dit toernooi op hardcourt gespeeld.
Een ATP1000 toernooi behoort zeker tot een groot toernooi en daardoor is mijn verwachting dat hij zeer gemotiveerd zal zijn. Het wat langzamere spel op de hardcourt en gravel -baan bevalt hem veel beter dan het snelle grasspel waardoor ik hem voor dit toernooi als gevaarlijke outsider zie. Zijn spel en techniek komt op deze baansoort het best op zijn recht.
De notering voor toernooiwinst Wawrinka staat op 13.0 en kan leuk zijn om met wat kleingeld (een paar euros) te spelen.
Rafael Nadal
Nadal is op de weg terug maar heeft mij nog steeds niet weten te overtuigen. De eerste paar rondes zal hij nog wel doorkomen maar als hij eventueel Simon of Nishikori tegenkomt dan zie ik hem niet gauw doorkomen. Hij zal meer dan zijn best moeten doen.
Milos Raonic
Raonic draait een veel minder seizoen dan het sterke seizoen van 2014 maar speelt nu wel in eigen land. Met de service die hij in huis heeft en vol gemotiveerd zoals bijna iedere speler dat heeft in eigen land verwacht ik toch veel van hem. Er zitten zware tegenstanders tussen maar ik zie hem wel tot de kwartfinale komen. In de kwartfinale wacht dan mogelijk een Kyrgios, Isner of Wawrinka op hem en dan wordt het erg zwaar. Maar met zijn service maakt hij tegen iedere tegenstander kans.
Wedtips
Ik zal in deze dagen een aantal voorbeschouwingen schrijven voor dit toernooi en daarbij mijn wedtips plaatsen. Zoals gewoonlijk mogen jullie ook je eigen tips in dit topic posten.
Ik hoopte daar al goede pick te kunnen voorbeschouwen
Nishi vond ik erg sterk spelen tegen Goffin. Goffin speelde ook erg sterk, maar Nishi serveerde goed en was uiteindelijk toch scherper en speelde het goed uit. Nu tegen Nadal, maar die maakte wel veel fouten die youzhny niet afstrafte. Nishi zal hier zeker beter gebruik van maken, dus ik tip ook Nishi vanavond. Hij heeft alleen de pech dat ie ook nog Murray en Djokovic erna moet, al denk ik dat Nishi tegen Murray ook de betere zal zijn.
Op 15 Augustus staat de wedstrijd Novak Djokovic tegen Jeremy Chardy op het programma voor de eerste halve finale partij in Montreal. De wedstrijd staat om 21:00 gepland maar in Montreal is de laatste dagen veel regen gevallen waardoor de meeste wedstrijden meerdere malen zijn uitgesteld en stilgelegd. De wedstrijden van afgelopen nacht zijn inmiddels afgerond maar ik sluit het niet uit dat dit vanavond weer gebeurd. Hou hier dus rekening mee als je op deze wedstrijd gaat wedden.
Novak Djokovic
De nummer 1 van de wereld begon de eerste wedstrijd tegen Belluci met een zakelijke overwinning en won deze wedstrijd met 2-0 in sets met een score van 6-3 en 7-6. Vervolgens kwam hij in de achtste finale tegen Jack Sock en won deze wedstrijd zeer overtuigend met 6-2 en 6-1 .
In de kwartfinale was Gulbis zijn tegenstander, Gulbis had zich voor Montreal moeten kwalificeren en dat deed hij door Rola en Mahut uit te schakelen. Vervolgens wist hij knap 3 rondes achter elkaar te winnen van Thiem, Rosol en Young. Dit zijn niet de minste namen.
Dat dit toernooi Gulbis goed ligt is ook aan de wedstrijd tegen Djokovic te zien want Gulbis won de eerste set met 7-5 en dwong in de tweede set een tie break af. In de tie break kwam Gulbis zelfs nog met 6-4 voor en had daarmee 2 matchpunten om de wedstrijd te beslissen. Djokovic vocht zich terug en wist alsnog de tweede set te pakken.
De derde set had Djokovic weinig moeite en won deze set overtuigend met 6-1. Dat zie je meestal in het tennis gebeuren als de wedstrijd punten in de set daarvoor niet worden benut. Dan gaan de matchpunten teveel in het hoofd zitten en als je teveel na gaat denken tegen Djokovic dan wordt dit onmiddellijk afgestraft.
Jeremy Chardy
Chardy de nummer 49 van de wereld stelt dit jaar aardig teleur. Op Roland Garros speelde hij een sterk toernooi en had een paar mooie overwinningen maar sindsdien hebben wij maar weinig van gezien.
Een chardy in vorm is een gevaar voor vele spelers en hij lijkt zijn vorm eindelijk op dit toernooi weer gevonden te hebben met knappe zeges top Mahut, Mayer, Karlovic en Isner. Deze tegenstanders versla je niet zomaar op hardcourt. Chardy heeft een zeer goede service en break je niet zomaar. Zou hij het Djokovic moeilijk kunnen maken?
Prognose
Mijn verwachting is dat Djokovic de wedstrijd wint en vermoedelijk gewoon met 2-0 in sets maar Chardy speelt een goed toernooi en Djokovic kon alleen tegen Sock overtuigen. De wedstrijd van Djokovic tegen Gulbis begon pas om 1:00 door de regen en was pas rond 4 uur in de nacht afgelopen.
Nog geen 17 uur later moet hij tegen Chardy op de baan waardoor ik niet geloof dat Djokovic de wedstrijd gaat domineren zoals hij tegen Sock deed. Chardy had ook last van een uitgestelde wedstrijd maar zijn wedstrijd stond om 20:30 al gepland en begon uiteindelijk om 21:30 al. Dit zijn toch een aantal uren extra rust en als de volgende wedstrijd zo kort op het programma staat dan kan dit een voordeel zijn.
Nogmaals ik denk dat Djokovic gewoon met 2-0 wint maar over 18.5 is een lage lijn en Chardy speelt dit toernooi te goed om deze lijn niet te halen. Mijn Pick Over 18.5 @ 1.71
Op 16 Augustus staat de wedstrijd Kei Nishikori tegen Andy Murray op het programma voor de tweede halve finale partij in Montreal. De wedstrijd staat om 02:00 gepland maar zoals in mijn vorige voorbeschouwing aangegeven kan dit wat later zijn.
Kei Nishikori
Na wat blessureleed rond de Wimbledon periode is de nummer 4 van de wereld terug en hoe! Vorige week in Washington wist hij het toernooi te winnen en versloeg hij onder andere Cilic en Isner in dat toernooi.
Hardcourt ligt Nishikori erg goed en behaalt hier de beste resultaten mee. Vorig jaar stond hij niet voor niets in de finale van de US Open en ook dit jaar laat hij weer zien wat hij op deze baan kan door in de kwartfinale overtuigend van Rafael Nadal te winnen. Nu staat Andy Murray op het programma.
Vorig jaar heeft Nishikori al een ontmoeting gehad met Murray op de hardcourtbaan en toen wist Nishikori de wedstrijd met 2-0 in sets te winnen. Dit was overigens wel de periode dat Andy Murray terugkomende was van een rugoperatie en een lange periode niet in vorm. Kan Nishikori ook van een Andy Murray in vorm winnen?
Andy Murray
De nummer 2 van de wereld maakte vorige week met de terugkeer op de hardcourtbaan geen goede indruk. Hij speelde tegen Gabashvili niet zijn beste wedstrijd en de tegenstander speelde zeer sterk. Murray had al een tijdje niet op hardcourt gespeeld maar lijkt het ritme op de baan weer gevonden te hebben waardoor het verlies tegen Gabashvili niets meer dan op een incident lijkt.
In dit toernooi heeft hij zeer overtuigend van Robredo, Muller en Tsonga gewonnen door geen set af te staan. De vorm van Andy Murray is ongekend dit jaar en heeft maar weinig wedstrijden weten te verliezen terwijl hij in 2015 zeer actief is geweest en veel wedstrijden heeft gespeeld.
Op de hardcourtbaan heeft Andy Murray nog een appeltje te schillen met Nishikori maar dan moet hij wel zijn beste spel laten zien vanavond anders wordt het een zeer lastige avond.
Prognose
Bij deze wedstrijd durf ik geen winnaar te voorspellen en geef ik de bookmakers gelijk om het verschil van de noteringen zo dicht bij elkaar te leggen. Ik verwacht een thriller van een partij die mogelijk naar een derde set gaat.
Beide spelers hebben nog geen set verloren dit toernooi en ik verwacht dat beide speler veel van hun eigen opslag games gaan pakken. Het verschil op de hardcourt baan tussen deze twee spelers is na mijn mening erg klein dus mijn pick voor vanavond zal wederom een over zijn namelijk over 22.5 @ 1.80
Vanavond 21:00 is het tijd voor de finale tussen Novak Djokovic en Andy Murray in Montreal, wie pakt deze titel?
Andy Murray
Andy Murray won afgelopen nacht zeer overtuigend de halve finale van Kei Nishikori met maar liefst 6-3 en 6-0. In de laatste set wist Nishikori in totaal maar 6 punten te maken en zagen we niets meer terug van de man die de afgelopen twee weken mooi tennis heeft laten zien.
Na afloop van de wedstrijd heeft Nishikori in een interview gezegd dat hij erg vermoeid was. Het begin van de set kon hij nog wel redelijk bijhouden maar later in de set begon hij het te voelen en kon hij niet meer 100% presteren. Hier kan ik me wel iets bij voorstellen na 2 weken lang bijna iedere dag een wedstrijd te hebben gespeeld en daarin top gepresteerd te hebben
Met de overwinning op Nishikori is Andy Murray nu Roger Federer voorbij op de wereld ranglijst en schuift Federer op naar plaats 3 en Andy Murray naar plaats 2. Kan hij dit bekronen met een titel in Montreal?
Novak Djokovic
Novak Djokovic wist gisteren zijn halve finale partij in 2 sets met 6-4, 6-4 van de Fransman Jeremy Chardy te winnen. Djokovic was in zijn eigen opslagbeurten veel te sterk en heeft 0 breekpunten tegen gehad. Chardy leverde wel meteen zijn eerste opslagbeurt in maar speelde daarna zeer sterk in zijn eigen games maar wil je Djokovic verslaan dan moet je meer kunnen brengen dan dat.
Djokovic heeft een lastige partij gehad en dat was tegen Gulbis waarin Gulbis de wedstrijd met 2 wedstrijdpunten kon beslissen maar niet wist te benutten. Dit soort wedstrijden maakt Djokovic alleen maar scherper voor de wedstrijden die volgen. Tegen Kevin Anderson op Wimbledon had Djokovic het ook lastig maar daarna won hij de wedstrijden zeer overtuigend. Pakt Novak Djokovic vanavond zijn zoveelste titel?
Prognose
Dit jaar wist Andy Murray van de 5 ontmoetingen tegen Djokovic er nog geen een te winnen en ik verwacht dat het vanavond niet anders zal zijn. Djokovic moet een mindere dag hebben en Murray moet op zijn top presteren wil hij hier voor een stunt zorgen. Murray leverde gisteren tegen een zeer matige en vermoeiende Nishikori toch nog tweemaal zijn eigen servicegames in waarbij Djokovic gisteren zeer stabiel was op zijn service. Verder kan ik me haast niet voorstellen dat de 5 verliespartijen niet in het hoofd van Murray gaan zitten. Dit maakt het de 6e keer er niet makkelijker op.
Voor een voorbeschouwing vind ik een odd van 1.43 normaal te laag om te tippen maar voor een combinatie odd of voor mensen die high stake spelen dan is Djokovic winst @ 1.43 een zeer leuke notering. Zoals gezegd vind ik 1.43 te laag om te tippen in een voorbeschouwing en mijn verwachting is dat Djokovic zeer stabiel is op zijn service en een zwakkere game van Murray afstraft. Mijn tip Djokovic wint met 2-0 in sets @ 2.20.