Interview met Zuid-Amerika expert : Jeroenunibet81
Een aantal week geleden mochten wij met trots een paar nieuwe tekstschrijvers presenteren. Bij dit selecte groepje zit nu ook Jeroenunibet81. Jeroen zagen we al een geruime tijd op het forum langskomen met het beschrijven van bijzondere picks voorafgaand aan een wedstrijd. Jeroen schrijft nu voorbeschouwingen voor o.a. Zuid-Amerika. Wie deze uitgebreide verslagen leest beseft dat hij dit niet doet vanachter zijn bureaustoel in Nederland. Een bijzonder interview met iemand die telkens weer het avontuur op zoekt.
Jeroen, stel je even voor aan de rest van de leden...
Ik ben 30 jaar geleden geboren in Eindhoven. Acht jaar geleden studeerde ik af als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (SPH). Ik zag het niet zitten om onmiddellijk na mijn opleiding de banenmarkt op te gaan. In plaats daarvan boekte ik een enkeltje Bangkok. Alleen. Ik had toendertijd helemaal geen ervaring met (verre) reizen: buiten kleine stukjes België, Frankrijk en Duitsland wist ik niets van de wereld. Ik was echter zo verkocht, prachtig vond ik het. De cultuur, de mensen die je tegenkomt, het eten, de vrijheid... Echt geweldig! Ik heb een jaar rondgetrokken door oa. Thailand, Maleisië, Cambodja, Laos, China, Indonesië en De Filipijnen.
Onderweg kwam ik ook een Engelse jongen tegen. We raakten aan de praat en hij bleek in Thailand als leraar Engels zijn brood te verdienen. "It's easy, man! You could do it too!" Ik zag mezelf nog niet zo snel voor de klas staan, maar naarmate ik er langer over nadacht werd ik alsmaar enthousiaster. Ik schreef me in voor een cursus en na kleine maand had ik mijn 'leraren-diploma' in handen. Daarna vond ik snel genoeg een baan op een middelbare school op het Thaise platteland.
Na ruim een jaar vond ik het mooi geweest, het 'reisvirus' kwam weer opzetten. Zuid-Amerika zou de volgende bestemming worden. Ik was al begonnen om de Spaanse taal onder te knie te krijgen, waarna de mogelijkheid om als entertainer in een hotel op het Spaanse Menora aan de slag te gaan zich voordeed. Ik heb een zomer onder de Spaanse zon mogen werken, waarna ik in de herfst het vliegtuig pakte richting Caracas. Venezuela beviel me echter niet zo. Ik reisde zoals gewoonlijk weer alleen, maar de Venezolanen waren niet echt vriendelijk richting buitenlanders. Gauw genoeg stak ik de grens over richting Colombia. Natuurlijk weet iedereen van het slechte imago van dit land; familie en vrienden waren in het begin dan ook niet zo te spreken over mijn verblijf aldaar. De werkelijkheid is echter heel anders: bountystranden, de Amazone, muziek, futbol... Colombia es pasión! Maar de Colombianen zelf stelen met hun open houding, behulpzaamheid en vriendelijkheid de show.
'Dit lijkt me wel een leuk land om een tijdje te verblijven,' dacht ik bij mezelf. Binnen een week vond ik een baantje als leraar Engels in de hoofdstad Bogota. Daar heb ik ongeveer een jaar gewoond en gewerkt, terwijl ik tussendoor natuurlijk zoveel mogelijk van het land probeerde te zien. Daarna begon het weer te kriebelen en zegde ik mijn baan op. Ik zakte per boot de Amazone-rivier af, richting Brazilië. Daarna vervolgde ik mijn reis zuidwaarts langs de kustlijn. Daar nam ik natuurlijk ruim de tijd voor: ook Brazilië heeft prachtige stranden. Uiteindelijk vond ik in Rio de Janeiro weer een baantje, daar heb ik ongeveer een half jaar mogen vertoeven, alvorens weer terug te keren naar Bogota. Waar ik mijn oude baantje weer oppikte. In totaal zit ik nu denk ik alweer 2,5 jaar in Zuid-Amerika, waarvan zo'n 15 a 16 maanden in Colombia.
Lijfspreuk..
Hmmm, even denken. De spreuk 'Eigenwijs is ook wijs' beschrijft mijn persoonlijkheid vrij aardig. Als ik ga reizen probeer ik altijd een kopietje van de 'Lonely Planet' op de kop te tikken, om vervolgens voornamelijk plekken af te gaan die daar niet in staan. Als ik naar Azie ga hoef ik niet zo nodig op de rug van een olifant te zitten. Ik wil juist het echte leven zien (en meemaken)! Zo was ik in Cambodja, in het stadje Kratie. Ik wilde wel eens weten wat er aan de overkant van de rivier te doen was. Ik liep en ik liep. Kwam ik opeens uit bij een echte Khmer-bruiloft. Die Cambodjanen zagen mij en nodigden me uit om me in het feestgedruis te mengen. Compleet dronken na liters rijstwijn zwalkte ik weer naar mijn hostel.
Mijn eigenwijsheid brengt me trouwens ook wel eens in de problemen. Vorig jaar rond deze tijd zat ik in Nicaragua, op het eiland Ometepe. Daar heb je een vulkaan die je kunt beklimmen. Iedereen raadde me aan om toch vooral met een gids mee te gaan, je kunt immers verdwalen. Vond ik onnodig. "Hoe kun je nu verdwalen? De heenweg moet je bergop, de terugweg bergaf!"
Daar had ik me echter lelijk in vergist: 'en un momento dado' was ik compleet verdwaald. Ik mocht van geluk spreken dat ik nog net voordat het donker werd de weg weer terugvond.
Je geeft momenteel les in Bogota, waarin precies?
Ik geef voornamelijk Engelse les aan zakenmensen, die de taal nodig hebben voor hun werk. In Colombia zitten veel internationale bedrijven. Om als Colombiaan daar aan de slag te kunnen gaan is het wel noodzakelijk om de Engelse taal te beheersen. Meestal zijn mijn klassen een-op-een, of in kleine groepen. Ik geef les aan alle niveaus.
Waar komt de passie 'reizen' vandaan?
Bij ons thuis waren we eigenlijk nooit zo reislustig. Ik had zojuist mijn studie afgerond toen mijn oom en tante foto's lieten zien van hun reis naar Thailand. "Waarom ga jij niet die kant op?," vroegen ze. "Waarom ook niet," dacht ik toen, en ik was gevlogen. Zoals gezegd was ik al snel besmet met het 'reisvirus,' het is voor mij het mooiste wat er is. Het grappige is dat ik mijn zussen nu ook aangestoken heb!
Zit je daar op je plek of wil je eventueel nog ergens anders heen?
Colombia bevalt me uitstekend, maar er zijn nog genoeg plekken die ik graag zou willen zien. Afrika lijkt me mooi, of India. Als het zonnetje er maar schijnt! ;) Daarnaast mis ik het strand wel. Wellicht ga ik terug naar Rio. Op mijn vrije dag lekker liggen luieren op de Copacabana of Ipanema, om vervolgens tegen het eind van de middag in een klein kroegje met een ijskoud pilsje Flamengo te kijken. Nee, ik had het niet slecht daarginder!
Hoe ben je bekend geraakt met het spelletje voetbalwedden?
Dat was rond het WK van 2010, in Zuid-Afrika. Ik ben toen begonnen bij Unibet, die je eerste storting tot maximaal 50 euro verdubbelden. Ik had totaal geen kaas gegeten van wedden op voetbal. Begrippen als money management en value waren mij vreemd. Ik zette in op de lagere odds, de zogenaamde zekerheidjes, speelde onmogelijke combo's, etc. Zo'n beetje elke beginnersfout heb ik in die periode wel gemaakt. Op een gegeven moment dacht ik de ultieme manier te hebben gevonden om de bookie te kunnen verslaan: als je verliest gewoon blijven verdubbelen, net zolang totdat je wint. Deze tactiek, ook wel bekend als Martingale, wordt op diverse fora ten zeerste afgeraden. Ik was echter weer eens eigenwijs, en in het begin liep het ook allemaal gesmeerd.
Totdat natuurlijk die onvermijdelijke 'losing streak' om de hoek kwam kijken en ik mijn complete bankroll verspeelde. De eerste gedachte die toen bij me opkwam was om nog een keer in te zetten: bij het Martingale-systeem hoef je namelijk maar een keer te winnen om je verlies goed te maken. Gelukkig won mijn verstand het van mijn gevoel en ik koos voor een zelfuitsluiting van 6 maanden.
Gedurende die tijd las ik veel over hoe je wedden op sport serieuzer aan moet pakken. Ik las over money-management, value, het doen van research. Na die 'periode van bezinning' pakte ik de draad weer op. Nu ik serieuzer met wedden bezig ben zijn de resultaten in het algemeen ook stukken beter.
Volg je veel voetbalwedstrijden?
Soy loco por el futbol! Als geboren Eindhovenaar volg ik PSV natuurlijk op de voet. Als we komende lente met die schaal in de handen staan hangt ook hier de PSV-vlag uit! Al moet ik me hier in Colombia wel behelpen met live-streams via het internet. De Engelse Premiership wordt wel live uitgezonden, net zoals de Spaanse Primera Division, De Argentijnse Primera Liga en natuurlijk de eigen Liga Postobon. Vanwege het tijdsverschil is het wel eens lastig om een wedstrijd live te zien, maar voor PSV zet ik de wekker!
Hoe is de sfeer bij een wedstrijd in Zuid-Amerika?
Ge-wel-dig. Het niveau is niet altijd om over naar huis te schrijven, maar de sfeer is echt top. Voor een uitgebreid sfeerverslag verwijs ik je naar mijn post in dit topic: https://www.voetbalwedden.net/forum/offtopic-114/commentator-roept-goaaaaaal-bij-uruguay-en-suarez-4x
Al is het wel uitkijken geblazen. Supportersgeweld komt hier geregeld voor. Nog geen twee weken geleden overleed een Millonarios-supporter aan zijn verwondingen nadat hij door Santa Fe-hooligans in een wijk net buiten het stadion met een mes bewerkt was. Hij werd slechts 17 jaar.
Wedden ze daar ook regelmatig op voetbal?
Dat zou je wel verwachten, maar wedden op voetbal is hier niet zo populair. Men geeft liever de voorkeur aan de 'normale' loterij, die is wel heel populair.
Wat kunnen wij Nederlanders van Zuid-Amerikanen leren?
Het Genieten Van Het Leven. Wij Nederlanders (en Vlamingen) werken allemaal heel hard, maar genieten in mijn ogen te weinig van het leven. En de gastvrijheid van de Colombianen was voor mij echt een openbaring. Als je de krantenkoppen moet geloven woont er in Colombia alleen maar gespuis. Daarnaast de oprechte openheid: zeker als je zoals mij alleen reist is dat heel belangrijk. In Colombia ben je nooit alleen, terwijl je je tijdens een koopzondag in hartje Eindhoven juist heel eenzaam kunt voelen.
En andersom...
Vrijwel iedereen heeft een horloge om de pols, maar men kijkt er nooit op. Als je om 20.00 uur met iemand afspreekt mag je van geluk spreken als die persoon om 20.30 uur verschijnt. Als hij/zij überhaupt op komt dagen. Het verkeer is ook een gekkenhuis. Er wonen hier zo'n 10 miljoen mensen, dus daar kun je je wellicht wel iets bij voorstellen. In Nederland ga ik altijd overal met de fiets naar toe. Ik heb even overwogen om er ook hier een op de kop te tikken, maar heb er bij nader inzien toch maar van afgezien. Zelfmoord.
Hoe ben je bij voetbalwedden.net gekomen?
Vanwege die promotie die VW toendertijd met Bwin had lopen. 150% bonus op je eerste storting. Sindsdien ben ik eigenlijk blijven hangen!
Je schrijft voorbeschouwingen voor VW! Hoe gaat dat?
In principe gaat het niet veel anders dan wat ik voorheen deed. Voordat ik een weddenschap wil ik behalve de stastieken ook al het wedstrijdnieuws gelezen hebben. Zijn er geschorste of geblesseerde spelers? Hoe benaderen beide ploegen de wedstrijd? Hoe staat het met de motivatie? Nu ik voorbeschouwingen schrijf probeer ik er echter wel een mooi verhaal omheen te bouwen, zodat het geheel ook prettig leesbaar is.
Wat vind je belangrijk bij een goede voorbeschouwing?
Het gaat mij in de eerste plaats om de informatieve waarde. Alvorens ik een weddenschap plaats wil ik alle 'ins en outs' weten. Statistieken zijn belangrijk maar vertellen mijns inziens maar een deel van het verhaal. Daarnaast wil ik weten hoe serieus beide ploegen desbetreffende wedstrijd benaderen. Een leuke schrijfstijl is een pre, maar niet noodzakelijk.
Hoe gaat het wedden persoonlijk?
Eerlijk gezegd ging het de afgelopen maanden niet echt van een leien dakje. De maand september eindigde ik zelfs voor het eerst in de min. Vorige maand ging het gelukkig weer een stuk beter.
Ik ben vast blijven houden aan het taartsysteem. Nog te vaak zie je mensen 'tilten,' wanneer ze proberen hun verlies goed te maken. Wedden op sport is echter duursport: een enkele bet kan iedereen winnen (of verliezen), het draait allemaal om de lange termijn.
Nog tips voorafgaand aan een goede bet?
Absoluut. Doe je huiswerk. Statistieken zijn belangrijk, maar zijn slechts een gedeelte van je research. Neem de tijd. Vergelijk de odds bij verschillende bookmakers. www.oddsportal is een goede site. En zoek naar value. Nog veel te vaak spelen mensen odds van 1.10 of zoiets dergelijks. Of grote combo's. Natuurlijk zul je incidenteel wel eens een weddenschap winnen, maar op de lange termijn zul je verlies draaien. Wedden is een marathon, geen sprint.
Er staat unibet in je naam, heeft dit een reden? En aan welke bookmaker geef je de voorkeur?
Hier zit geen diepere betekenis achter. Het was toevallig mijn eerste bookmaker, vandaar. Ik heb geen voorkeur qua bookmaker, ik speel bij degene die mij de hoogste odd aanbiedt! ;) Dat is vrij vaak Betfair.
Mijn tip voor voetbalwedden.net is...
Ga zo door! De crew timmert hard aan de weg en ik ben ervan overtuigd dat dat zijn vruchten af zal werpen. Wellicht zou VW zich tezijnertijd ook andere sporten onder de loep kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld, tennis, basketbal of de autosport. Zelf ben ik daar niet zo in thuis, maar als VW een goede tipper weet te strikken wil ik misschien wel een gokje wagen!
Ik zie graag de volgende keer een interview met...
Verloo, de meest recente winnaar van de tipcompetitie. Ik heb eens aandachtig naar zijn tips zitten kijken. Je kunt zien dat hij heel gericht heeft gezocht naar value. Daarmee is hij wat mij betreft een voorbeeld voor anderen. Hij laat echter op de site niet veel van zich horen, terwijl ik juist wel nieuwsgierig ben naar zijn aanpak.
Mijn advies voor beginnende wedders is...
Doe je huiswerk. Ga niet alleen af op statistieken, maar probeer informatie te vinden omtrent desbetreffende wedstrijd. Bezoek clubsites of algemene voetbal websites. Je spreekt geen vreemde talen? Geen probleem, Google helpt je uit de brand: translate.google.nl.
Minstens net zo belangrijk is een goed money management. Succesvol zijn op de lange termijn vergt discipline. Zet niet lukraak wat in, maar houd je strikt aan het taartsysteem: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/money-management-met-het-taartmodel
Zoek naar value. Een odd van 1.10 voor een thuisoverwinning is geen value, maar wellicht is een -1.75 Asian handicap @2.05 wel value. Je weet niet wat een Asian handicap inhoudt? Geen paniek, VW legt het je allemaal haarfijn uit: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/asian-handicap
Meld je aan bij verschillende bookmakers, zodat je altijd kunt profiteren van de hoogst beschikbare odds. Leuke bijkomstigheid is dat je dan vaak kunt profiteren van interessante bonussen. Vivoex heeft beschreven hoe je die risicoloos vrij kunt spelen: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/bankroll
Winst maken met wedden op sport is niet makkelijk. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat slechts 4% de bookmakers daadwerkelijk te slim af is. Dat wil dus zeggen dat je van goede huize moet komen om deze marathon te winnen!
Succes!
haha leuk om te lezen!