Betfair sluit haar deuren in Nederland
En zoals verwacht sluit betfair haar deuren nu ook voor mensen wonend in Nederland. Triest, alle exchanges zijn nu niet meer beschikbaar in Nederland. Met dank aan de zogenaamde wetten die de gokker beter ''beschermt'' daar waar bookmakers vrij spel hebben om winners te verbannen. Die zullen hier niet terug komen. edit: foto ziet er wel erg klein uit. crtl-scrollen om tekst groter te maken.
Hoi, ik ben me een beetje aan het orienteren op de situatie van betfair en kom deze draad tegen, waarvoor dank, er staat interessante info op. Ik ben een tennis-trader, dus ga consequenties ondervinden. Maar ben benieuwd naar eventuele alternatieven. @FCRonaldo9, heb je ook wat voor mijn PM-box? ;-)
Als ik de nieuwe wet KOA goed begrijp, dien je zelf de winsten bij niet-geregistreerde aanbieders bij de belastingaangifte op te geven. Dat gaat wat administratieve rompslomp opleveren. Tot nu toe houd ik niets bij, maar ga dat denk ik wel doen, om problemen te voorkomen.
@Expoolman269 voor mij zit het probleem niet in het bijhouden, maar in het feit dat ik trades tussen de 8 en 15% speel. Als je 30% belasting moet betalen is het dus wel klaar. Kan mij niet voorstellen dat jij (structureel) zulke trades/arbs speelt binnen tennis?
Mja, toch wel, maar ik moet bekennen dat ik het niet heb doorgerekend. Dat is eigenlijk ook niet te doen voor een exchange, waar een deelnemer meerdere backs en lays per wedstrijd plaatst. Ik ga er van uit -en kan hier totaal mis zitten- dat je belasting betaalt over je netto *winst*, op een gelijke manier waarop Betfair commissie inhoudt. Maar dit is puur speculatie mijner zijds.
Ik heb over belastingbetaling bij niet-gelicenceerde aanbieders verder ook nog geen info gevonden. Toch wel een belangrijk issue, lijkt me.
Overigens, tot 449 euro zijn je arbs/trades belastingvrij.
Haha nee helaas ben je niet goed op de hoogte. Er gaat 30% van je inzet af (of quote, of winst van losse weddenschap) waardoor je marge 30% lager gaat zijn. In Duitsland bijvoorbeeld halen ze standaard 5% van je inzet af. Daarnaast vervalt de 449 euro regel, je betaalt gewoon vanaf de eerste euro.
Edit: nu ik toch bezig ben.. Novelty bets (oa Songfestival) mag niet meer. Ook beinvloedbare weddenschappen en lagere divisies (bijv. 1e corner of gele kaart) mogen niet ivm matchfixing,
Zoiets las ik ook ja. Maar mag er überhaupt nog wel op corners en kaarten worden gewed straks bij de bookmakers die hier in NL komen? Dat was voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Je haalt hier 2 dingen door elkaar:
1) voor spelen bij bookies met licentie hoeft de consument geen kansspelbelasting te betalen. De aanbieder gaat hier 1.9% van het bruto spelresultaat afdragen. Bruto spelresultaat is (totale inzet-totale uitkering). Meeste bookies hebben een marge van +-5% op de meeste markten (spread of totals odds van 1.9-1.9). Indien ze hiervoor gaan corrigeren dan zal hun marge 5.1% worden en worden de odds 1.89-1.89. Weinig verschil dus
2) voor gokken bij aanbieders zonder licentie moet je dan misschien(?) nog wel zelf je kansspelbelasting betalen, maar dat is nu toch ook al zo? Ik ga ervan uit dat je het nu niet aangeeft, en er is geen enkele reden om dat straks wel te gaan doen
@Amigo ik ken je berekeningen, alleen zou je kunnen laten weten hoe je tot 1,8% kansspelbelasting komt? Zover ik weet blijft de NL overheid 30% heffen, net als bij andere kansspellen. Alleen belasten ze straks de bedrijven en niet de spelers. De bedrijven zullen het weer (grotendeels) doorbelasten aan de spelers, zoals Duitsland doet met gebuhr (5% van je inzet eraf).
<<2) voor gokken bij aanbieders zonder licentie moet je dan misschien(?) nog wel zelf je kansspelbelasting betalen, maar dat is nu toch ook al zo? Ik ga ervan uit dat je het nu niet aangeeft, en er is geen enkele reden om dat straks wel te gaan doen>>
Ja en nee. Voor mij persoonlijk gaat het na 1 oktober anders zijn. Tot op heden worden activiteiten bij niet gelicenceerde bedrijven gedoogd, waardoor ik er met mijn moreel en praktisch compas geen moeite mee heb. Na 1 oktober verandert de situatie en is het illegaal en is er een handhavingsmechanisme. Hoe dat in de praktijk uitwerkt, valt nog te bezien, maar ik wil geen risico lopen op boetes en naheffingen en eventueel andere gevolgen voor werk/uitkering/hypotheek.
Zoals ik eerder aanhaalde, is me thans geheel niet duidelijk hoe activiteiten bij niet-gelicenceerde bedrijven dient te registreren en via belasting-aangifte dient op te geven. Hopelijk wordt dat binnenkort wel duidelijk.