Everton
Eindklassering 2021-2022: 16
Opvallende nieuwkomers: James Tarkowski
Everton moest vorig jaar vechten tegen degradatie, maar wist zich onder leiding van Frank Lampard op het nippertje veilig te spelen. Of de club dit seizoen wel in de veilige middenmoot weet te eindigen is echter nog maar afwachten. The Toffees zagen sterspeler Richarlison namelijk de deur van Goodison Park achter zich dicht trekken, terwijl de fans nog steeds in smacht zitten te wachten op een waardige vervanger. Waarschijnlijk gokt het bestuur op een speler die vlak voor het verstrijken van de transferdeadline bij een van de grote clubs buiten de boot dreigt te vallen, maar daarmee speelt het natuurlijk wel met vuur.
Leeds United
Eindklassering 2021-2022: 17
Opvallende nieuwkomers: Luis Sinisterra, Brenden Aaronson, Tyler Adams
Ook Leeds United kroop vorig seizoen door het oog van de naald door met de hakken over de sloot net boven de degradatiezone te eindigen. De ploeg nam deze zomer afscheid van zijn sterspelers Kalvin Phillips en Raphinha, maar haalde daar wel enkele grote namen voor terug. Luis Sinisterra kwam over van feyenoord en onder meer Brenden Aaronson, Rasmus Kristensen en Tyler Adams maakten een transfer van RB Leipzig naar Elland Road. In de breedte is Leeds United er wel op vooruit gegaan, dus ik verwacht dat de ploeg dit seizoen in de bovenste helft van het rechterrijtje zal eindigen.
Fulham
Eindklassering 2021-2022: 1 (Championship)
Opvallende nieuwkomers: Joao Palhinha, Andreas Pereira
Fulham kroonde zich vorig seizoen tot kampioen van de Championship, waardoor de club uit Londen na slechts een jaar afwezigheid weer terug is op het hoogste niveau. Ik zou echter niet durven wedden op lijfsbehoud, want de huidige selectie oogt zwakker dan die van vorig seizoen. Belangrijke spelers als Andre Zambo Anguissa en Fabio Carvalho zijn inmiddels vertrokken, terwijl Marco Silva met Andreas Pereira en Joao Palhinha nog maar twee nieuwe spelers mocht verwelkomen.
Bournemouth
Eindklassering 2021-2022: 2 (Championship)
Opvallende nieuwkomers: Joe Rothwell, Ryan Fredericks
Ook Bournemouth is na zijn tweede plaats van vorig seizoen in de Championship weer terug in de premier league. De club hield zijn miljoenen tot dusverre echter nog op zak, want het is samen met Leicester City de enige Premier League-club die deze transferperiode nog geen cent uitgaf. Ryan Fredericks en Joe Rothwell kwamen namelijk allebei transfervrij binnen wandelen. Toch verwacht ik nog wel wat actie, anders wordt lijfsbehoud een moeilijk verhaal.
Nottingham Forest
Eindklassering 2021-2022: 4 (Championship)
Opvallende nieuwkomers: Taiwo Awoniyi, Dean Henderson, Jesse Lingard
De supporters hebben er 23 jaar op moeten wachten, maar eindelijk is Nottingham Forest weer te bewonderen in de Champions League. De promovendus is vastberaden om daar ook te blijven, want het gaf deze zomer al ruim 85 miljoen euro uit aan nieuwe spelers. Met name van de Nigeriaanse spits Taiwo Awoniyi wordt veel verwacht op de City Ground. Of de club over voldoende kwaliteit beschikt om degradatie te ontlopen durf ik echter niet te zeggen.