Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Terugblik Copa America 2015

De Copa America zit erop, dus het is weer de hoogste tijd voor een terugblik. Welke landen wisten te stunten en wie zakten er juist door het ijs? En hoe is het eigenlijk met de getipte toernooiweddenschappen afgelopen?

De toernooiwinnaar
Gastland Chili wist de enorme druk te weerstaan en legde afgelopen nacht beslag op haar allereerste hoofdprijs ooit. Tegen buurland Argentinië bleven zowel in de reguliere speeltijd als in de verlenging doelpunten uit, wat dus betekende dat een strafschoppenserie uitsluitsel moest brengen. De Chilenen toonden zich de koelbloedigste, waarna in de hoofdstad Santiago en de rest van het land het feest los kon barsten.

In de poulefase had Chili weinig te duchten van haar tegenstander en legde het eenvoudig beslag op de groepswinst. In de kwartfinale bleek Uruguay echter een taaie opponent - Chili was weliswaar de bovenliggende partij, maar kreeg het scorebord aanvankelijk niet in beweging. Na ruim een uur spelen smeerde verdediger Jara de Uruguayanen een rode kaart aan, door zijn vinger tussen de billen van directe tegenstander Cavani te prikken. Jara werd later op basis van televisiebeelden alsnog uit het toernooi gezet, maar zijn onorthodoxe actie zorgde er wel voor dat de Chilenen dankzij een numeriek overwicht alsnog de overwinning binnen wisten te halen. Via Peru plaatste Chili zich uiteindelijk voor de finale, waarin het dus uiteindelijk af wist te rekenen met Messi en consorten. Het was misschien niet altijd hoogstaand wat Chili liet zien, maar uiteindelijk staat het resultaat voorop. Vidal, Sanchez, Vargas, Bravo en alle anderen uit de Chileense selectie hebben voetbalgeschiedenis geschreven en zullen voor de Chileense bevolking voor eeuwig helden zijn.

De revelaties van het toernooi
Er was in mijn ogen geen enkel land dat met kop en schouders boven de rest uitstak. Brazilië niet, Chili niet en Argentinië ook niet. Chili had gemiddeld genomen verreweg het meeste balbezit en probeerde altijd te voetballen - op basis daarvan is de toernooiwinst van het gastland wel terecht, maar het kwartje had net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Dan was het nu feest in Buenos Aires.

Nee, we moeten de verrassingen van deze Copa America voornamelijk zoeken bij de underdogs. Landen als Peru, Paraguay en Bolivia. Geheel tegen de verwachting in wist Bolivia de groepsfase te overleven, terwijl Peru en Paraguay zelfs door wisten te stoten tot de halve finale. Paraguay zorgde voor misschien wel de grootste stunt van het gehele toernooi door Brazilië na strafschoppen naar huis te sturen. Zowel Bolivia, Peru als Paraguay wisten zich niet te plaatsen voor het WK van vorig jaar, maar hebben deze Copa America aangetoond dat zij het mondiale voetbal wel degelijk wat te bieden hebben.

De tegenvallers van het toernooi
Messi, Neymar en James Rodriguez - in theorie de 3 beste spelers van het continent - hebben we dit toernooi nauwelijks gezien. Messi kwam deze Copa America niet verder dan 1 goal (een strafschop in de openingswedstrijd tegen Paraguay) en wacht nog steeds op zijn eerste hoofdprijs met Argentinië. Neymar kende met een doelpunt en een assist in de openingswedstrijd tegen Peru een flitsend begin, maar kon zich na een teleurstellend duel tegen Colombia niet beheersen en werd voor de rest van het toernooi geschorst. James Rodriguez was vorig jaar de revelatie van het WK, maar deze Copa America bakte de spelmaker er helemaal niets van. Met slechts 1 goal in 4 wedstrijden was Colombia misschien nog wel de grootste teleurstelling van het toernooi.

De getipte toernooiweddenschappen
Hier blikken we terug op de weddenschap die we tipten in de voorbeschouwing op deze editie van de Copa America. Wil je die voorbeschouwing nog eens teruglezen? Klik dan hier!

Ecuador eindigt in de top 2 van groep A @2.25 (Bwin)
Aangezien Mexico met een B-elftal was afgereisd en Bolivia over het algemeen weinig potten weet te breken, gaf ik Ecuador een goede kans om achter Chili de tweede plaats te grijpen. In de tweede groepswedstrijd tegen Bolivia speelde het land echter misschien wel haar slechtste eerste helft uit de geschiedenis: bij rust keken de geelhemden tegen een ongelofelijke 3-0 achterstand aan. Na de thee tapten de Ecuadorianen weliswaar uit een ander vaatje, maar met slechts 2 goals wisten zij de nederlaag niet meer af te wenden. Een cruciale nederlaag, want met slechts 3 punten finishte Ecuador als derde in de groep en kon het dus haar koffers pakken. Verloren.

Mexico - Ecuador: Ecuador DNB @2.37 (Betsson)
Hier zag ik prima value, aangezien Mexico met een B-elftal deelnam aan de Copa America. Ecuador won uiteindelijk met 1-2 van de Mexicanen. Gewonnen.

Uruguay in de top 2 @1.65 (Bwin)
Uruguay plaatste zich als een van de beste nummers 3 voor de kwartfinales, maar viel in groep B dus buiten de top 2. Helaas voor deze weddenschap wist Uruguay vooraf al dat het in de laatste groepswedstrijd tegen Paraguay aan een gelijkspel genoeg zou hebben. Dat was dan ook precies wat er gebeurde: 1-1. Verloren.

Paraguay Onder 3,5 punten in de groepsfase @1.94 (Betsson)
Zoals gezegd was dit het toernooi van de underdogs. Dat Paraguay de Jamaicanen van zich af zou schudden had ik nog wel ingecalculeerd, maar dat Los Guaranies ook tegen Argentinië (2-2) en Uruguay (1-1) overeind zouden blijven had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Paraguay bleef in de groepsfase ongeslagen en pakte maar liefst 5 punten. Verloren.

Colombia groepswinnaar @3.00 (BetVictor, Bwin)
Mijn geliefde Colombia heeft me in de kou laten staan. Falcao, Bacca, Jackson Martinez, Cuadrado, James Rodriguez, stuk voor stuk gaven ze niet thuis. Verdedigend hadden Los Cafeteros hun zaakjes nog wel op orde, maar in aanvallend opzicht was het allemaal heel pover wat het elftal van bondscoach Pekerman liet zien. Zoals gezegd was Colombia voor mij de grootste domper van het toernooi. Verloren.

Colombia toernooiwinnaar @7.00 (Betsson)
:s Verloren.

Al met al hebben met name de landen waarin ik een rotsvast vertrouwen had (Colombia, Uruguay) het danig af laten weten. Ik had het natuurlijk graag anders gezien, maar soms moet je als punter nu eenmaal op de blaren zitten. Hopelijk kan ik het volgend jaar goedmaken - dan staat namelijk in de Verenigde Staten de Copa America Centenario op het programma. Het zal toernooi zal dan in het teken staan van het 100-jarig bestaan van zowel de CONMEBOL als de Copa America. Voor het eerst in de historie zal het prestigieuze toernooi buiten Zuid-Amerika zal worden gehouden.
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Country flagjeroenunibet81 in 5-07-2015 09:48 Voetbal
in 5-07-2015 09:48 Voetbal
0 reacties

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.