Wedden op World Matchplay Darts 2018
De World Matchplay Darts 2018 staat voor de deur, het meest prestigieuze dartstoernooi in knockout-vorm na het WK. Net als vorig jaar zal ik tijdens de week voorbeschouwingen schrijven over de belangrijke wedstrijden en voorzie ik jullie alvast van een algemene toernooivoorbeschouwing. Mocht je vragen, opmerkingen of tips over dit toernooi hebben, dan ben je zeker welkom deze in dit topic te plaatsen!
World Matchplay Darts 2018
Aanstaande zaterdag gaat de World Matchplay Darts 2018 van start, het is voor dit PDC-toernooi het zilveren jubileum, het wordt namelijk voor de 25e keer gespeeld. Er zal vanaf zaterdag 21 juli iedere dag gespeeld worden tot en met de finale op zondag 29 juli. De locatie is sinds de eerste editie het Winter Gardens Theatre in Blackpool, Engeland. Ook aan de opzet van het toernooi is niets veranderd, deze is als volgt:
21-23 juli: Eerste ronde, best of 19 legs
24-25 juli: Tweede ronde, best of 21 legs
26-27 juli: Kwartfinale, best of 31 legs
28 juli: Halve finale, best of 33 legs
29 juli: Finale, best of 35 legs
In iedere wedstrijd moet gewonnen worden met een verschil van minimaal twee legs. Als na het aantal te spelen legs er een verschil van slechts één leg is, dan worden er vijf legs extra gespeeld. Als er dan nog geen verschil is van twee legs, dan volgt een sudden death leg om de winnaar te bepalen. In de eerste ronde zou dit bijvoorbeeld inhouden dat één van beide spelers met 10-9 voor staat, waarna vijf legs extra worden gespeeld. Indien het na deze vijf legs 12-12 staat, dan volgt de sudden death leg.
Recente winnaars:
Vorig jaar kregen we een zeer spectaculaire editie te zien. Phil 'The Power' Taylor was jarenlang alleenheerser op de World Matchplay en won het toernooi vijftien keer eerder, om daar in zijn afscheidsjaar een zestiende overwinning aan toe te voegen. Het was een afscheid van zijn favoriete toernooi dat de legende verdiende en met klasse binnenhaalde. Hij versloeg alle grote namen op weg naar de finale met grote cijfers, de 13-3 overwinning op Raymond van Barneveld en de 16-6 overwinning op Michael van Gerwen zullen veel pijn hebben gedaan bij de Nederlanders. In de finale kreeg hij voor het eerst enige tegenstand van Peter Wright, maar ook dat was halverwege de wedstrijd gebroken, waarna hij weer een ruime zege (18-8) pakte. In januari van dit jaar werd bekend gemaakt dat door zijn uitzonderlijke prestaties op het toernooi en zijn voorliefde voor de World Matchplay de beker voortaan de Phil Taylor Trophy genoemd zal worden.
Taylor heeft inmiddels afscheid genomen van het profcircuit en dat maakt Michael van Gerwen alleen maar een nog grotere titelfavoriet. Hij verloor zijn eerste finale in 2013 van de ervaren Engelsman, maar won de edities van 2015 en 2016. In laatstgenoemde versloeg Mighty Mike Phil Taylor in de eindstrijd, het is de enige finale die Taylor ooit verloor op de World Matchplay.
Deelnemers:
Het deelnemersveld bestaat zoals gebruikelijk uit de top zestien van de Order of Merit, aangevuld met zestien PDC ProTour qualifiers. Er doen in totaal vijf Nederlands mee. Dit zijn natuurlijk de nummer één en dertien op de Order of Merit, Michael van Gerwen en Raymond van Barneveld. Daarnaast zien we via de ProTour ook Jermaine Wattimena, Jelle Klaassen en Jeffrey de Zwaan aan de oche verschijnen. Ook is namens België Kim Huybrechts weer van de partij als nummer 15 op de PDC-ranglijst.
Enkele kanshebbers zijn, met daarachter hun ranking op de Order of Merit en odd voor toernooiwinst:
Michael van Gerwen (1), odd 1.80 (Unibet/Williamhill)
Net als vorig jaar is Michael van Gerwen natuurlijk weer de grote favoriet. Michael begon het jaar ijzersterk na de grote teleurstelling op het WK. In januari pakte hij alweer de eerste grote prijs door in de finale van The Masters Raymond van Barneveld te verslaan. Daarna zagen we hem ook bijna iedere week weer overtuigend winnen in de Premier League, waardoor hij weer als nummer één eindigde en vervolgens ook op de finaledag twee vrij gemakkelijke overwinningen boekte. Ook pakte hij samen met Barney de World Cup of Darts voor landenteams én pakte nog vele andere toernooizeges, hij heeft er dit jaar al vijftien binnen en hoopt zijn eigen record uit 2016 te kunnen verpulveren. Recent wist hij op de World Series in Las Vegas en Shanghai zijn titels niet te verdedigen, in beide toernooien vloog hij er al in de kwartfinale uit (8-3 tegen James Wade en 8-4 tegen Michael Smith).
Van Gerwen neemt het zaterdag in de eerste ronde meteen op tegen landgenoot De Zwaan. Een overwinning zou hem in de tweede ronde Adrian Lewis als tegenstander kunnen geven, die tegen James Wilson speelt. Op weg naar de finale kan Van Gerwen bijvoorbeeld Smith of Chisnall in de kwartfinale en Van Barneveld, Anderson of Gurney in de halve finale ontmoeten. Wereldkampioen Rob Cross (derde op de wereldranglijst) en nummer twee van de wereld Peter Wright bevinden zich aan de andere kant van het schema en kunnen dus pas in de finale aan Van Gerwen gekoppeld worden.
Peter Wright (2), odd 11.00 (Betvictor)
Peter Wright staat tweede op de PDC-ranglijst, vooral door een erg sterk 2017 waarin hij negen toernooien won en in 3 finales van een major stond. Na de blessure waarvoor hij voor het WK een operatie moest ondergaan is zijn topniveau nog niet teruggekeerd, zijn enige succes dit jaar is dan ook het winnen van één Players Championship. In de Premier League wist hij knap twee keer te winnen van Van Gerwen, maar stelde in de overige wedstrijden zo erg teleur dat hij blij mocht zijn judgement night te overleven en was de zevende plaats het hoogst haalbare. Afgelopen weekend kwam Snakebite tot de halve finale in Shanghai door Wade met 8-7 te verslaan met een gemiddelde van slechts 91, waarna hij er uit ging tegen Rob Cross.
Peter maakte dus nog geen indruk maakt dit jaar maar heeft op weg naar de kwartfinale niet het zwaarste schema. De openingswedstrijd speelt hij maandag tegen Jelle Klaasen, waarna hij bij winst tegen Huybrechts of Henderson speelt. Op weg naar de finale zijn Wade, Suljovic en Cross mogelijke tegenstanders.
Rob Cross (3), odd 8.50 (Unibet)
Zoals vaker gemeld begon Rob Cross moeizaam aan het jaar nadat hij ineens vol in de aandacht stond door zijn WK-zege. Inmiddels is hij weer helemaal op de rit en kunnen we hem zeker tot een kanshebber rekenen. Hij bereikte de finaledag van de Premier League, waarin hij werd uitgeschakeld door Michael van Gerwen. Daarnaast won hij ook eindelijk weer een toernooi, namelijk een Players Championship in Wigan. Hierin had hij enigszins hulp van zijn tegenstander nodig, Ian White miste maarliefst vijf matchdarts. Ook op de World Series deed hij het niet slecht, in zowel Las Vegas als Shanghai bereikte hij de finale. De eerste verloor hij echter met 8-4 van Gary Anderson, de tweede met 8-2 van Michael Smith. Vooral over deze tweede wedstrijd was hij erg ontevreden. Zelf zei hij: "Ik was waardeloos, ik begon al zwaar vermoeid aan het toernooi en had voor de finale geen energie meer over." Wel gaf hij aan zeer tevreden te zijn met zijn spel in de afgelopen weken.
Voor Cross begint het toernooi tegen de ervaren Mervyn King, waarna bij winst Darren Webster of Steve Lennon volgt. Hij bevindt zich net als Peter Wright aan de onderste kant van het schema en kan naast de Schot dus ook Suljovic, Wade en Whitlock ontmoeten vóór de finale.
Gary Anderson (4), odd 8.00 (Betvictor)
Gary Anderson heeft een sterk half jaar achter de rug. Hij won voor het eerst in zijn carrière het UK Open, bereikte met Wright de finale van de World Cup voor landenteams, haalde drie titels op een Players Championship binnen én won de US Darts Masters door overtuigend Cross te verslaan met een gemiddelde van ruim 102. Voor The Flying Scotsman moesten de successen dit jaar komen, als zijn prijzengeld uit 2016 wordt weggestreept gedurende het jaar zal hij namelijk flink zakken op de Order of Merit, hij moet dus nieuw prijzengeld in de wacht slepen.
Gary zal geen makkelijke route naar de finale krijgen. Hij begint zondagavond met een partij tegen Stephen Bunting, waarna bij een overwinning Van Barneveld of naamgenoot Kyle Anderson volgt. Hierna zou Price of Gurney de meest logische tegenstander zijn, terwijl in een eventuele halve finale Van Gerwen, Smith of Lewis op hem wacht.
Enkele outsiders dit toernooi en hun odds zijn:
Mensur Suljovic (6), odd 35.00 (Tipico)
Michael Smith (9), odd 35.00 (Tipico)
Daryl Gurney (5), odd 36.00 (Bet-at-home)
Voorspelling:
Michael Van Gerwen is natuurlijk weer de logische favoriet, maar omdat hij op de World Series tegenviel en met Lewis, Smith en Anderson potentieel een lastige route naar de finale kan krijgen, zie ik op deze odd net als vorig jaar nog niet direct value. Van de andere kanshebbers lijkt Anderson in een prima vorm om het toernooi te winnen, maar Blackpool is één van zijn minder favoriete podia is in het verleden al gebleken. Als hij tegen Bunting weer overtuigend speelt, is Anderson zeker een optie om te spelen voor de eindzege.
Van de outsiders heeft de odd voor Michael Smith to win voor mij de meeste value. In de Premier League wist hij vaak het maximale te behalen en eindigde knap op de tweede plek. Ook vorige week op de Shanghai Darts Masters deed hij het goed met een 8-4 overwinning op Van Gerwen en een 8-2 overwinning op Cross. Zijn odd van 35.00 is dus een leuke funbet.
Mijn bets voorafgaand aan het toernooi:
Rob Cross wins Quarter 4 @ 2.2 (Betfair, Medium)
Daryl Gurney stage of elimination Quarter Final @ 3.3 (Betfair, Small)
Op televisie:
Voor de liefhebber die naast het wedden ook live de wedstrijden wil bekijken, zijn de avondsessies te zien via RTL7 vanaf 21.30 (aanstaande zondag vanaf 18.00 uur). Ook verschillende sites die weddenschappen op darts aanbieden hebben een livestream.
Vandaag gaan we van start! Let op: Begintijden zijn bij benadering.
Zaterdag
20:00 Adrian Lewis - James Wilson
21:00 Dave Chisnall - Keegan Brown
22:00 Michael van Gerwen - Jeffrey de Zwaan
23:00 Michael Smith - Jonny Clayton
Zondag:
14:00 Darren Webster - Steve Lennon
16:00 Gerwyn Price - Joe Cullen
17:00 Daryl Gurney - Steve West
20:30 Mensur Suljovic - Steve Beaton
en welke tips zijn er zoal voor vandaag? :)
Ik denk dat Anderson last heeft van de hitte op het podium en dan gaat het shirtje plakken aan zijn schouder en dan zie ik die bewegingen al voor me. Daarnaast vind Bunting het leuk om te spelen op de Matchplay want hij woont er vlakbij en hoe voelt zich er thuis. Misschien handicap Bunting een idee + 2,5
De meeste tips meegespeeld en voorlopig alles fout... Hopelijk morgen beter :)
Ik denk dat Anderson last heeft van de hitte op het podium en dan gaat het shirtje plakken aan zijn schouder en dan zie ik die bewegingen al voor me. Daarnaast vind Bunting het leuk om te spelen op de Matchplay want hij woont er vlakbij en hoe voelt zich er thuis. Misschien handicap Bunting een idee + 2,5
Anderson speelde matig maar wel genoeg om van de zwakke Bunting te winnen. +2,5 was mis.
voor vanavond
Wade highest finish over 110,5 odd @1,85
Motivatie: Wade gooit normaliter altijd wel een hoge finish dus de kans is groot dat hij het hier op dit toernooi ook we gaat doen. Al kun je het nooit 100% garanderen natuurlijk haha.
Ook Wright heb ik uitgekozen voor highest finish tegen Klaasen. over 114,5 voor @ 1,85 . Zelfde motivering als Wade. Wright kan gerust een leuke finish gooien.
Vanavond de laatste wedstrijden in de tweede ronde:
Morgen de eerste twee kwartfinales:
Voor vanavond:
-Wade finish over 115,5 @ 1,85 In dit format waarbij iemand 11 legs moet winnen denk ik dat Wade wel een 120 finish of hoger kan noteren met afronding op tops waar
Wade normaliter altijd heen gaat.. Daarnaast is Wade ook gewoon iemand die opeens een mooie finish kan noteren.
-White 114,5 @ 1,85 ondanks dat White wellicht zal verliezen tegen Suljovic durf ik deze wel te spelen, In de vorige wedstrijd gooide White een 140+ n finish dus met een beetje geluk moet finish van 115 of hoger wel lukken. En met een odd van @ 1,85 is het zeker wel een bet waard.
-Webster 105,5 @ 1,85 Webster is een kleine tuinkabouter die lekker kan gooien en tegen Cross zal die zeker genoeg kansen krijgen om zijn eigen legs te houden waarbij hij hoger dan 105,5 moet finishen. Ik verwacht hier een partij met minimaal 18 legs en Webster zie ik hier vrijwel zeker wel een leuke finish gooien en dan moet over de 105,5 finishen helemaal wel goed komen.
-Huybrechts 108,5 @ 1,85 in deze partij zal Wright er wel met de winst er vandoor gaan maar het moet toch erg raar lopen wil Kim geen finish boven de 108,5 gooien. Onze Belg heeft doorgaans altijd wel een leuke finish in huis en tegen Wright zal die ook wellicht hoog moeten finishen omdat de druk op zijn eigen leg ook hoog zal zijn.
U ziet het, het zijn allemaal higher finish betjes zonder 100% garantie. Maar voor de odd van @ 1,85 zijn ze erg speelbaar.
Mooie tips,bedafnkt