Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Tour de France 2016

Voorbeschouwing op de Tour de France 2016

Zaterdag is het weer zover. Dan start het wereldwijd populairste wielerevenement. Drie weken lang trekken de renners door Frankrijk (en een stukje Spanje, Andorra en Zwitserland). Nairo Quintana en Chris Froome zijn de topfavorieten voor de eindwinst in de Tour de France. Weet een van de twee in Parijs in de gele trui te finishen of is er een surprise in de maak? En hoe brengen de Nederlanders het ervan af? We blikken vooruit op de Tour de France 2016.

Parcours

Vorig jaar startte de Tour in Utrecht met een korte tijdrit en trok het peloton via een mini-Waalse Pijl naar het Franse grondgebied, waar er een variant op Parijs-Roubaix werd verreden. Dit jaar wordt er niet met een proloog begonnen en de mini-klassiekers staan evenmin op het programma. Zaterdag wordt er gestart met een etappe naar Utah Beach, één van de stranden waar de geallieerden op D-Day een succesvolle landing uitvoerden. De eerste week kent tal van mogelijkheden op een massasprint, meer dan in 2015. Veel ploegen komen dan ook met hun beste rappe mannen naar Frankrijk.

Voor de puncheurs zijn er in de eerste week welbeschouwd twee goede kansen op etappewinst. Interessant om te zien is of de etappes prooi worden voor de meer traditionele Ardennen-coureurs, of dat de sprinters die goed heuvelop kunnen rijden – Peter Sagan en Michael Matthews bij voorbeeld – een betere kans hebben.

De eerste serieuze bergen krijgen de renners in de etappes 7, 8 en 9 te verteren. Twee van die drie etappes eindigen echter niet bergop. Maar vooral de negende etappe, die in Andorra en Catalonië wordt verreden, ziet er bijzonder lastig uit. Na deze eerste cols in de Pyreneeën trekt het peloton verder. Etappes 10 en 11 zijn prooi voor de vluchters of de sprinters. De twaalfde etappe zou een cruciale kunnen worden. Dan moet de fameuze Mont Ventoux door de coureurs beklommen worden.

Een dag later moeten de favorieten opnieuw bij de les zijn. Dan staan de eerste tijdritkilometer van de Tour van 2016 op de rol. Over een glooiend parcours van 37 kilometer lang zijn er verschillen te maken. Na de tijdrit volgen er enkele overgangsetappes, waarna de Tour, voor zover dat eerder nog niet gebeurd is, kan ontbranden in de slotweek. Er staan het peloton meerdere zware Alpencols te wachten, waaronder de Mont Blanc. Ook is er, net als in de Giro van dit jaar was, een klimtijdrit. 17 kilometer lang moet er bergop tegen de klok gereden worden. Zoals altijd eindigt de Tour de France op de zondag in de laatste week op de Champs-Elysees.

Favorieten

Twee namen steken boven de andere AK-renners uit. Chris Froome, de winnaar van vorig jaar en 2013 en Nairo Quintana. Om te beginnnen met Froome. Zoals altijd is alles bij de ranke klimmer gericht op de Tour de France. Hij heeft een ongelofelijk sterke Sky-ploeg om zich heen. Een viertal renners zou ook moeiteloos voor een eigen goede eindklassering kunnen rijden, maar bij Sky is het motto: alle ballen op Froomey. De Brit rijdt een goed seizoen. Net als vorig jaar won hij ter voorbereiding op de Tour de France de Dauphiné.

Nairo Quintana is de grote uitdager van Froome. De Colombiaan kwam vorig jaar nog dicht bij zijn Britse concurrent in de etappe naar Alpe d’Huez, maar bleef in het AK op ruim een minuut steken. Waar bij Sky alles op Froome gericht is, staat Movistar geheel in dienst van Quintana. De secondanten van de Colombiaan zijn waarschijnlijk van een iets minder niveau, maar met Alejandro Valverde, Ion Izagirre en Daniel Moreno als hulp in de zwaardere etappes staat de Colombiaan er zeker niet alleen voor. Ik ben onder de indruk van de prestaties van Quintana in 2016. In Catalunya en Romandië wist hij het AK al op zijn naam te schrijven, een prestatie die hij onlangs herhaalde in de Route du Sud. Zijn tijdrit is bovendien sterk verbeterd, wat wel eens een belangrijk wapen zou kunnen worden in deze Tour.

Na de twee favorieten komt Alberto Contador. De Spanjaard is nog altijd een klasse-coureur, maar om zowel Quintana als Froome te kloppen zal hij een wel heel hoog vormpeil moeten halen. De overige AK-renners lijken vooral te gaan strijden om een plaats op het podium. Fabio Aru is qua odds voor de bookmakers een van de favorieten. De Vuelta-winnaar van vorig jaar verkeert echter niet in goede vorm. Hij heeft wel de hulp van Vincenzo Nibali, die het stokje als kopman ook over zou kunnen nemen.

Thibaut Pinot is voor de Fransen de beste kans op succes. Ook Warren Barguil en Roman Bardet kunnen een goed AK rijden, maar de tijdrit lijkt op het lijf geschreven van Pinot; hier kan hij kostbare tijd winnen.

Wat kunnen we verwachten qua AK van de Nederlanders? Vorig jaar reden zowel Robert Gesink als Bauke Mollema top-10. Gesink is er dit jaar door een blessure echter niet bij. Mollema is de constantheid zelve, al zijn er voor een plaats een de top-10 dit jaar een hoop kapers op de kust. Wilco Kelderman is een andere kanshebber op een goede einduitslag. Wout Poels zou ook een goed AK moeten rijden, maar de winnaar van Luik-Bastenaken-Luik staat puur in dienst van Froome.

Prognose

Vorig jaar zette Froome in de eerste bergrit zijn concurrenten op achterstand en dat gat wist hij in het vervolg van de Tour vast te houden. Quintana zal moeten proberen in het eerste gedeelte binnen schootsafstand van Froome te blijven, waarna hij in de Alpen zijn slag kan slaan. Wie van de twee uiteindelijk op het eindpodium in het geel zal staan is uiteraard de grote vraag. Ik geef Quintana een goede kans op succes, al zijn de odds voor eindwinst, rond @3,00, voor zo’n lange etappekoers niet echt speelbaar. Een ongeluk zit in een klein hoekje en in drie weken kan er een hoop gebeuren.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Country flagfutre in 30-06-2016 13:43 Overige sporten en evenementen
in 30-06-2016 13:43 Overige sporten en evenementen
319 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Yates voor Valverde staat bij Will H @1,75.
0 Vind ik leuk's
over het laten lopen van Valverde gesproken...

Zal Zakarin na zijn overwinning gister ook een snipperdagje nemen?

De h2h tegen Clement @2.10 lijkt mij ook de moeite waard.
0 Vind ik leuk's
Come on you Spurs!
Dumoulin > Mollema 1.40 normaliter wel toch?
0 Vind ik leuk's
riks:
over het laten lopen van Valverde gesproken...

Zal Zakarin na zijn overwinning gister ook een snipperdagje nemen?

De h2h tegen Clement @2.10 lijkt mij ook de moeite waard.

Lijkt me bij beide mannen een gevaar. Dat ze laten lopen om morgen en overmorgen weer in de vlucht mee te gaan. Clement gaat hier ook niet top 5 rijden als ie volle bak gaat, dan kan ie net zo goed rustig aan doen en het morgen weer proberen in de hoop dat er wat minder sterke klimmers in de vlucht mee zitten.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Ion Izagirre voor Nelson Oliveira @1,72 --> Izagirre de betere klimmer, Nelson Oliveira bleek in de eerste tijdrit de betere tijdrijder. In klimtijdritten in het verleden bleek Izagirre gewoon stukken beter. Verwacht hem vandaag ook boven Oliveira.

Kreuziger voor Reichenbach @1,50 --> Klimmen beiden ongeveer even goed, maar kreuziger de betere tijdrijder.
0 Vind ik leuk's
Toch maar froome gepakt voor 1.85
0 Vind ik leuk's
FROOME gaat een helse tijdrit moeten rijden!
0 Vind ik leuk's
Drama, Valverde voor Yates :-(
0 Vind ik leuk's
tipsvoorwinst:
Dumoulin > Mollema 1.40 normaliter wel toch?

too easy :)
0 Vind ik leuk's
Ion Izagirre voor Nelson Oliveira @1,72 --> Izagirre de betere klimmer, Nelson Oliveira bleek in de eerste tijdrit de betere tijdrijder. In klimtijdritten in het verleden bleek Izagirre gewoon stukken beter. Verwacht hem vandaag ook boven Oliveira.

Kreuziger voor Reichenbach @1,50 --> Klimmen beiden ongeveer even goed, maar kreuziger de betere tijdrijder.
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.