Wedden op darten: Grand Slam of Darts 2020
Komende negen dagen staat er weer een mooi toernooi van de PDC op het programma, de Grand Slam of Darts. Hier worden ieder jaar de winnaars en runner-ups van alle majors uitgenodigd, aangevuld met titelwinnaars op de Pro Tour. Helaas is de inrichting iets anders dan voorgaande jaren. Dit was altijd de grote clash tussen de PDC en de BDO, waarbij BDO-kampioenen als Glen Durrant zich voor het eerst konden meten met PDC-kampioenen. Omdat er momenteel van de BDO nog maar weinig over is zien we helaas slechts twee van hen op dit toernooi, namelijk de wereldkampioen bij de mannen Wayne Warren en de wereldkampioen bij de vrouwen Mikuru Suzuki.
Schema
16-19 november: Poules van vier waarbij ieder één keer tegen elkaar speelt, best of 9 legs
20-21 november: Tweede ronde, best of 19 legs
22 november: Kwartfinales, best of 31 legs
23 november: Halve finales, best of 31 legs
24 november: Finale, best of 31 legs
Deelnemers
Dit jaar doen er slechts drie Nederlanders mee, vorig jaar waren dat er nog zes. Michael van Gerwen won de Players Championship Finals en eindigde als tweede op het WK. Dirk van Duijvenbode kwalificeerde zich als runner-up van de World Grand Prix en Jermaine Wattimena kwalificeerde zich op het laatste moment omdat hij de beste speler was op de Winter Series afgelopen week die nog niet voor de Grand Slam was geplaatst. Wattimena eindigde zevende op de eindranking maar de top zes was al geplaatst. Namens België is er één deelnemer. Dimitri van den Bergh plaatste zich in de afgelopen twee jaar door het jeugd-WK te winnen, dit jaar plaatste hij zich als winnaar van de World Matchplay.
Enkele kanshebbers zijn, met daarachter hun ranking op de Order of Merit en odd voor toernooiwinst:
Michael van Gerwen (1), odd 5.50 bij William Hill
Als het dit jaar over Michael van Gerwen gaat is dat niet vaak over zijn gewonnen titels. Vorig jaar won de Nederlander nog zeven televisietitels, dit jaar won hij alleen het UK Open terwijl er nog maar twee toernooien te spelen zijn in aanloop naar het WK. Van Gerwen kreeg tijdens de afgelopen World Cup last van zijn rug en sloeg enkele Winter Series over, op de twee vloertoernooien waar hij wel in actie kwam wist hij slechts één wedstrijd te winnen (van Richie Burnett) en ging het vooral over zijn ruzie met Jonathan Worsley.
Van Gerwen is ingedeeld in groep A met Joe Cullen, Gabriel Clemens en Adam Hunt. Vooral die eerste twee zouden het Mighty Mike erg lastig kunnen maken in de vorm waarin Van Gerwen verkeert. Dit zou een grote verrassing zijn aangezien Michael in de afgelopen vijf jaar telkens minimaal de halve finale haalde op dit toernooi.
Peter Wright (2), odd 5.50 bij William Hill
Wereldkampioen Peter Wright bleef sinds februari zonder grote titels maar op het European Championship pakte de Schot weer een hoofdprijs. Wright versloeg onder andere Gabriel Clemens, Johnny Clayton, James Wade en Gerwyn Price en won zijn eerste EK-titel. Afgelopen vrijdag was hij opnieuw in vorm, hij won een Players Championship tijdens de Winter Series door in de finale Jose de Sousa met 8-7 te verslaan.
Snakebite is groepshoofd in groep E. Hij is daar ingedeeld met Ian White - de nummer twaalf van de wereld - en Devon Petersen en Dirk van Duijvenbode die beiden in vorm zijn.
Gerwyn Price (3), odd 5.00 bij Betfair
Gerwyn Price is de nummer drie van de wereld maar is wel licht favoriet, bij de meeste bookmakers krijgt hij een iets lagere quote dan de andere twee topfavorieten. De Grand Slam is het favoriete toernooi van de Welshman, hij won de laatste twee edities. Daarnaast is hij natuurlijk in topvorm, Price won de World Series Finals, de World Grand Prix en de World Cup voor koppels in de afgelopen weken. Daarnaast won hij afgelopen donderdag een Players Championship tijdens de Winter Series.
Gerwyn is ingedeeld bij zijn land- en teamgenoot Johnny Clayton, met wie hij de World Cup won vorige week. Natuurlijk kunnen zij beiden door de poule als nummers één en twee, door de ongelukkige toernooiopzet kunnen ze elkaar vervolgens in de kwartfinale opnieuw tegenkomen. Naast Clayton zijn ook Ryan Joyce en wereldkampioene Mikuru Suzuki ingedeeld in groep G.
De meest interessante namen per kwart
Kwart 1: Naast de poule van Van Gerwen vinden we hier in groep B Gary Anderson en Simon Whitlock.
Kwart 2: In groep C is Michael Smith groepshoofd, hij heeft een enorm zware loting aangezien ook Krzysztof Ratajski en Jose De Sousa hier zijn ingedeeld, waarbij vooral laatstgenoemde veel indruk maakte de laatste weken. In groep D vinden we Rob Cross, Luke Humphries en Dave Chisnall dus ook daar is het groepshoofd niet veilig.
Kwart 3: Naast de poule van Peter Wright vinden we in groep F James Wade, Glen Durrant, Jermaine Wattimena en Damon Heta.
Kwart 4: Naast de poule van Gerwyn Price vinden we in groep H Nathan Aspinall en Dimitri van den Bergh.
Voorspelling
Edit: inmiddels zijn er al wat meer outrights online bij de verschillende bookmakers, de eerste die ik speel is:
over 1.5 170 checkouts in the tournament @ 1.50 (Unibet, Medium)
Vorig jaar waren er nul 170 checkouts tijdens het toernooi, in de vijf jaren daarvoor werd telkens twee, drie of vier keer de hoogste checkout gegooid.
Op televisie
Voor de liefhebber die naast het wedden ook live de wedstrijden wil bekijken zijn de wedstrijden te zien op RTL7. Overdag is de stream te zien op Videoland, 's avonds worden de wedstrijden uitgezonden op RTL Z en RTL 7. Een volledig overzicht vind je hier.
🎯Van den Bergh - Clayton
Each player to have 1+ 100+ checkouts
Odd: 2.88 (Betfair)
Units: 1
🎯Wade - White
Each player to have 1+ 100+ checkouts
Odd: 2.88 (Betfair)
Twee single tips, waarschijnlijk zal er morgen een soortgelijke tip zijn en komen we totaal op 3 tips. Bij één van de drie spelen we quitte, bij meer maken we een mooie winst. Van Den Bergh gooide dit toernooi al finishes van 140 en 146 in in totaal 18 legs, Clayton gooide finishes van 116 en 110 in 22 legs en gooide er ook 5 in 29 legs op de EuroTour. De wedstrijden van vanavond gaan over maximaal 19 legs.
Ian White gooide zelfs al drie 100+ finishes in 21 legs waaronder een 127 en 132 finish. Daarnaast gooide hij er 5 in 34 legs op de EuroTour. James Wade heeft op o.a. de EuroTour al laten zien dat hij goed is op de hoge finishes, daar gooide hij er 8 in 47 legs. Dit toernooi gooide hij er één in 22 legs, maar door zijn staat van dienst zie ik hier zeker value.
Op mijn Telegram staan screenshots hoe de bet er uit ziet en waar op de pagina je deze precies kan vinden mocht je er niet uitkomen: https://t.me/bets_by_don
Er staat nog een extra dartstip bij Bwin op mn Telegram met unibet alternatief!
Zag bij wade white deze ook staan bij de bets
Each player to throw 2 or more 180's & Each player to have 1 or more 100+ checkouts @ 5.0
Dezelfde bet plus 2 180s each wat ik laag vind voor een match die over 15 tot 19 legsnzou moeten gaan.
Dus heb die small stake ook gedaan
De lijn bij de wedstrijd staat overigens op 7.5 180s, wade op 3.5 en white op 4.5.
Dus 2 zou je dan wel verwachten
Toto is geen bookmaker waar ik normaliter kijk of er een goede weddenschap te vinden is maar bij darts is dit soms wel het geval (bedankt @mike473 voor je oplettendheid!).
🎯Devon Petersen - Damon Heta
Bet: Beide spelers 5 of meer 180'ers
Odd: 4.2 (Toto)
Devon Petersen is op dit moment één van de mannen waar je op kan vertrouwen als het gaat om 180ers. Op het EK gooide hij er gemiddeld 0.54 per leg en dit toernooi gooit hij er gemiddeld zelfs 0.57 per leg. Dat is natuurlijk extreem hoog, maar zelfs als hij op zijn gemiddelde niveau van de Pro Tour dit jaar gooit (0.36 per leg) moet hij minimaal vijf 180ers kunnen gooien als deze wedstrijd minimaal vijftien legs duurt in deze 'best of 19 legs'. William Hill heeft als line over 5.5 180ers @ 2.1 (Williamhill) terwijl andere bookmakers als Bwin en Betfair je +- 1.65 keer je inzet geven. De line voor over 4.5 zou daarmee ongeveer op 1.30 a 1.40 uitkomen.
In theorie zou het winnen van deze weddenschap dus vooral aan Damon Heta liggen. De Australiër gooide er dit toernooi 5 in 22 legs, oftewel 0.23 per leg. Volgens deze statistiek zou het er om spannen of hij de vijf haalt, de bookmakers hebben de line dan ook staan op Heta over 4.5 180s @ 1.65 (Unibet), 1.80 (Betfair) of 1.91 (Williamhill). Als hij zijn niveau van de Pro Tour van na de coronastop zou halen wordt het al makkelijker, Heta gooide 120 maximale scores in 356 legs, oftewel 0.34 per leg.
We zijn dus afhankelijk van de lengte van de wedstrijd en de vorm van Heta, maar volgens de cijfers is de odd van 2.38 die Betfair voor deze weddenschap geeft veel kloppender dan de odd van 4.2 die wij hier bij Toto krijgen.
🎯Van Gerwen - Anderson, Smith - Cross
Bet: Van Gerwen & Smith winnen
Odd: 2.00 (William Hill)
Units: 2
Een langere write-up vind je in mijn kanaal, maar op dit moment is Smith in veel betere vorm dan Cross en wordt het voor Anderson gewoon erg zwaar om een wedstrijd over 19 legs te winnen met zijn blessure.
🎯 Bet: Van Gerwen wint, Smith +3.5 handicap, Over 13.5 180s bij Aspinall - Van den Bergh
Odd: 2.30 (Bwin)
Units: 2
Vandaag weinig interessante odds bij het darten. Ik heb twee low stake bets in de voorbeschouwingen geplaatst maar in dit geval kun je ook een mooie combi maken van drie van mijn verwachtingen.
Van Gerwen lijkt op dit moment weer de oude en in deze vorm zie ik hem niet opnieuw de fout ingaan tegen Whitlock, die scorend en finishend matig was in de laatste twee partijen. Bij Smith heb ik een ruime handicap genomen, De Sousa is een prima speler maar ik zie hem niet met 16-12 of beter winnen, bovendien heeft hij nog nooit meer dan 19 legs gespeeld in één wedstrijd. Bij Aspinall— Van den Bergh ligt de line bij meeste bookmakers op over/under 16.5 wat er om zal spannen, de veertien moet in minimaal 28 legs zeker te doen zijn!
Ik zie wel wat value in de tip van Van Gerwen under 6.5 180s @1.74. van Gerwen zijn spel is dit toernooi stabiel. Hij heeft al zijn groepswedstrijden gewonnen en ook Anderson ging makkelijk over de knie. Van Gerwen gooit weinig 180s. Dit toernooi pas 6 keer. Dit is vaak omdat hij snel overschakelt naar de triple 19. Ondanks zijn betere vorm, verwacht ik niet dat hij zijn 180s aantal meer dan verdubbelt. Het kan ook zo maar een korte match worden als Whitlock zo gooit als zijn achtste finale wedstrijd. Ik speel deze tip op Unibet maar wellicht is er nog een mooiere odd bij andere bookmakers.
Edit: deze tip staat ook deels vermeld in de voorbeschouwing van Donny. Whitlock heeft in de eerste twee groepswedstrijden maar samen 3 180s gegooid, maar in de 3e groepswedstrijd wist hij er 7 te raken bij een format van best of 9 leg. In de achtste finale wist Whitlock ondanks een matige wedstrijd er alsnog 5 te raken bij een format van best of 19 legs. Wat mij betreft ligt er iets meer zekerheid bij de tip van Van Gerwen. Mede omdat Whitlock in een goede wedstrijd ze makkelijk weet te raken en van Gerwen regelmatig overschakelt naar de triple 19, ga ik alsnog voor de tip van Van Gerwen under 6.5 180s @1.74 Unibet. De tip van de voorbeschouwing is anders ook goed speelbaar.
Geweldige wedstrijd om de kwart finales mee af te sluiten! Whitlock heeft 20(!) 180s gegooid en heeft daarmee het record van aantal 180s van de Grand Slam verbroken wat op naam stond van Adrian Lewis met 18 180s. Van Gerwen is met 5 keer 180 mooi onder de 6.5 gebleven waardoor onze bet goed is.
2 units- Whitlock-Sousa over 27.5 legs @ 1.91 WilliamHill
2 units- Bergh-Wade over 27.5 legs @ 1.91 WilliamHill
1 unit- 180 in last leg @ 1.90 Unibet (Whitlock 1x in last leg gister, beiden 1x in last leg vrijdag).
1 unit- 180 in first leg @ 2.2 betfair (Sousa 1x gister, Whit 1x gister)
0.5 unit- Bergh 180 in first leg @ 3.25 Unibet (gisteren 2x / vrijdag 1x)
0.5 unit- Bergh/Wade Both 130+ @ 5.00 WilliamHill (beiden gisteren)