Terugblik op het Formule 1-seizoen 2019
Het is weer december en dat betekent dat het Formule 1-seizoen er alweer op zit. Het seizoen was al snel beslist en werd door critici dan ook aangeduid als een saai seizoen. Toch hebben we afgelopen jaar mogen genieten van exceptionele inhaalmanoeuvres, snellere pitstops en de chaos achter de schermen. Van Australië in maart tot Abu Dhabi in december. Met een terugblik sluiten we het seizoen af en kunnen we vooruitkijken naar het nieuwe Formule 1-seizoen.
De titelrace
Mercedes (@1.80) en Ferrari (@2.75) zouden in het seizoen van 2019 moeten uitvechten wie er met de Constructors Championship vandoor zou moeten gaan. Ook werd er met Red Bull Racing (@5.00) rekening gehouden als mogelijke outsider. Toch was hier uiteindelijk weinig sprake van een ware titelrace, want het hele seizoen was het een coureur van team Mercedes die het wereldklassement leidde. In de beginfase van het seizoen wisselden Valtteri Bottas en Lewis Hamilton elkaar af en vanaf het moment dat het F1-circus naar Europa verplaatste was het laatstgenoemde die zijn voorsprong keer op keer wist uit te bouwen. Hamilton bleek oppermachtig en hij kwam in negen van de 21 races als winnaar uit de strijd. Uiteindelijk was het dan ook de 34-jarige Brit die zijn wereldtitel met succes wist te verdedigen.
Wedtips (Season outrights)
Constructor Championship 2019: Mercedes @1.80 (Bwin)
Mercedes is alsnog titelkandidaat nummer 1 in mijn ogen. @1.80 vind ik een mooie quotering en hier zit zeker value op. Vorig seizoen was deze quotering @1.40, terwijl het verschil tussen Mercedes en Ferrari niet veel kleiner is dan vorig seizoen.??
Deze wedtip was?correct. Mercedes bleek onverslaanbaar en op eenzame hoogte in 2019.?
Best finishing position: Leclerc (vs. Vettel) @3.20 (Unibet)?
Leclerc is een intelligente, jonge racer waarbij hij de wil om te winnen echt uitstraalt. De Monegask kwam in principe als tweede rijder, maar heeft aangegeven dat hij voor het hoogst haalbare gaat. Verstappen had dit ook en we weten allemaal waar Ricciardo nu is. Een mooie quotering voor een duel dat wat mij betreft beide kanten op kan.
Ook deze wedtip was?correct. Charles Leclerc eindigde dankzij zeven overwinningen op veertien punten voorsprong ten opzichte van zijn compagnon. Sebastien Vettel.?
Actie van het jaar
Hoewel Max Verstappen dit seizoen nooit echt de concurrentiestrijd aan kon gaan met Lewis Hamilton, viel hij afgelopen het FIA Prize Giving Gala toch in de prijzen. Hij maakte de inhaalmanoeuvre van het jaar in de strijd tussen de 22-jarige Limburger en Charles Leclerc. Geniet hier nog één keer van de bizarre actie, waar het niet lijkt te kunnen.?
Rookie van het jaar
De rookie van het jaar-verkiezing wordt er altijd gekeken naar de jonge, talentvolle ?€“ en tevens goed presterende ?€“ coureurs. Dit jaar leek dat te gaan tussen George Russell, Lando Norris en Alexander Albon. Op het FIA-gala werd laatstgenoemde uitgeroepen tot?Rookie van het jaar. De Thai wisselde van stoeltje met Pierre Gasly en toen hij voor Red Bull ging rijden presteerde hij erg goed. Toch zagen de fans dit anders, want 76% van de stemmen onder de Formule 1-fans ging naar Lando Norris van McLaren. De jonge Brit eindigde zesde in het wereldklassement en daarmee liggen de verwachtingen voor komend seizoen hoog.?
Het volgende seizoen
De races liggen nu even stil en pas 15 maart staat de Grand Prix van Australië weer op het programma en in de tussentijd kan er nog van alles gebeuren. Zo is er zelfs een kans dat Hamilton naar Ferrari vertrekt, zal het nog de vraag worden wie er komend seizoen naast Verstappen zal zitten en of McClaren komend seizoen de aansluiting naar de top kan vinden. Ook zal volgend jaar een primeur komen met de Grand Prix van Vietnam. De winterstop kan wat mij betreft niet snel genoeg om zijn.?
De finish
Dan rest het me om jullie te bedanken voor het lezen van de voorbeschouwingen in het Formule 1-seizoen van 2019. Ieder raceweekend was ik met plezier de bookmakers doorzoeken naar kwalitatief goede en vooral bruikbare wedtips. Dit heeft nogal wat mooie winnende wedtips opgeleverd. Ik wens iedereen fijne feestdagen en hoop jullie over enkele maanden weer te kunnen voorzien van racetips.?