Boksen - Voorbeschouwingen van Tom800
Beste vw'ers,
Sommigen onder jullie kennen mij nog van enkele jaren terug wanneer ik de voorbeschouwingen voor de Belgische competitie schreef. Ondertussen ben ikzelf al langere tijd gestopt met wedden op het voetbal en was daardoor inactief op deze website.
De afgelopen jaren is mijn interesse in de oeroude bokssport wel echter toegenomen. Boksen is nog steeds één van de meest populaire sporten ter wereld en lokt nog altijd miljoenen kijkers. De sport is voornamelijk enorm populair binnen de UK en USA. Ook in België en Nederland begint de sport steeds meer aan populariteit te winnen.
De komende weken/maanden ga ik voorlopig in deze topic voorbeschouwingen maken, wedstrijden analyseren en prognoses schrijven. Ik ben voornamelijk een fan van de zwaardere gewichtsklassen.
Interessant om te weten
- Per gewichtsklasse zijn er vier grote bonden waar boksers een wereldtitel kunnen winnen. Sommige gewichtsklassen hebben dan ook 4 wereldkampioenen, in andere klassen zijn er kampioenen die meerdere wereldtitels in hun bezit hebben. Bij de zwaargewichten is Anthony Joshua bijvoorbeeld de wereldkampioen binnen de WBA, WBO & IBF, en is de Amerikaan Deontay Wilder de WBC-wereldkampioen.
- Omwille van de verschillende boksbonden, promotoren, tv-kanalen en managers is het voor sommige bonden moeilijk om bepaalde boksers tegen elkaar te laten uitkomen, meestal vanwege de financiële belangen. Zo snakt de bokswereld naar de ultieme titelkamp van Anthony Joshua tegen Deontay Wilder, maar kan men voorlopig geen akkoord vinden.
- Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.3 juryleden schrijven (zo goed als altijd) anoniem hun beoordeling na elke ronde. Men kan 10 punten behalen na elke ronde. Als een bepaalde bokser zijn tegenstander domineert, zal hij een 10-9 ronde toegekend worden. Indien hij zijn tegenstander één keer heeft neergehaald (knockdown), zal hij een 10-8 ronde toegekend krijgen. Ronden kunnen ook 10-10 gescoord worden.Indien er een KO plaatsvindt, zijn de scores van deze ronden logischerwijze niet van toepassing. Na de kamp zal de ring announcer de scores bekendmaken. Indien alle juryleden het eens zijn, krijgt de winnaar een overwinning toegekend (unanimous decision). Het kan ook zijn dat de juryleden elkaar tegenspreken, zo kunnen majority decisions, split decisions eveneens de winnaar aanduiden.
- De meeste juryleden zijn meestal niet objectief in hun beoordeling. De bokser die het in eigen land opneemt tegen een buitenlander, zal gemakkelijk ronden toegekend worden dan diens uitdager indien een ronde evenwichtig verloopt.
- Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.De meeste kampen vinden op zaterdag plaats. In Amerika vinden de grootste wedstrijden pas plaats om zondagochtend (omstreeks 4u onze lokale tijd), in Engeland zal het zaterdagavond omstreeks 23u onze tijd zijn. Hetzelfde geldt voor Rusland & Duitsland. Een ander populair tijdstip is vrijdagavond, al komt dit minder voor.
- Voor de grote kampen kan je weken/maanden op voorhand als je weddenschappen ingeven. Voor de kleinere kampen kan je soms pas vrijdag of zaterdag op de dag zelf de noteringen verwachten.
Ik zal proberen elke vrijdag mijn voorbeschouwingen te schrijven voor het weekend. Mijn voorbeschouwing bestaat uit een objectief deel (analyse) en een subjectief deel (prognose). Uiteraard beslissen jullie zelf wat jullie met de informatie doen. Ben ik fout in al mijn prognoses, dan hebben jullie tenminste nog de objectieve analyse om jullie eigen prognose te maken :)
Alvast veel succes gewenst!
De scores van de juryleden:
77-75, Alfonzo
77-75, Kiladze
76-76 Draw
@Tom800
Jammer inderdaad van Kiladze, maar was toch mooi value gespot
Bedankt voor de tips
Ik kijk uit naar je volgende bets :)
Al bij al opnieuw een goed weekendje achter de rug!
Deontay Wilder – Dominic Breazeale
Under 7,5 rounds @1.83 Marathonbet
Deze kamp was zoals verwacht van erg korte duur. Binnen de 2 minuten was alles afgelopen. Wilder mepte Breazeale met een snoeiharde rechter tegen het canvas nadat hij zelf eerder kort aan het wankelen werd gebracht.
Robert Alfonso – Iago Kiladze
Kiladze wint @ 11 (bet365), ook op Marathonbet beschikbaar voor 9.8. Ik raad odds boven 5 aan, deze zullen wellicht nog zakken. Ook kan het raadzaam zijn op DNB te spelen.
Deze blijft ontzettend jammer! Zoals verwacht waren de odds helemaal scheef getrokken tussen deze twee boksers. In de ogen van meerdere kenners had Kiladze op punten verdiend te winnen, maar waren de juryleden het uiteindelijk niet unaniem eens. Deze kamp eindigde op een draw. Bij sommige bookmakers krijg je normaal gezien je inzet terug aangezien het vaak niet mogelijk is om op een draw te spelen. Aangezien het in mijn ogen een 50/50 gevecht was en ook uiteindelijk zo bleek, was het achteraf wellicht verstandiger geweest om ook op een draw te speculeren. Volgende keer rekening mee houden!
Joe Joyce vs Alexander Ustinov
Under 7,5 rounds @ 1.72 (Ladbrokes)
Round Group Betting - Joyce to win (rounds 4-6) @ 3.25 (bet365) (small stake)
Zoals verwacht toonde Ustinov zich niet bereid om tot het uiterste te strijden tegen Joyce. Helaas viel de KO niet tussen ronden 4 en 6, maar wel in ronde 3. Ook deze under weddenschap werd uiteindelijk ruimschoots binnengehaald, enkel jammer dat het een ronde te vroeg gebeurde om beide voorspellingen juist te hebben.
Deze week geen previews voor het boksen?
Altijd interessant om deze te lezen van iemand die het boksen echt goed volgt
Deze week geen previews voor het boksen?
Altijd interessant om deze te lezen van iemand die het boksen echt goed volgt
Jammer genoeg weinig interessante match-ups dit weekend.
Lang over deze getwijfeld, maar volgens mij toch de meest interessante bet voor dit weekend:
Hughie Fury vs Chris Norrad
Analyse
Hughie Fury is de neef van het fenomeen Tyson Fury. Hughie is met zijn 24 lentes nog steeds een jonge bokser met een mooie toekomst. Hij heeft gedurende lange tijd veel getraind met Tyson Fury en daar heel wat van op gestoken. Tot nu toe bokste hij 23 kampen. 21 kampen sloot hij af met een overwinning, waarvan 11 op KO. Fury leed wel 2 nederlagen. Zowel Joseph Parker als Kubrat Pulev bleken te sterk voor de jonge Britse bokser. Dat is geen schande, aangezien beide tegenstanders al langer in de top 10 van de wereld staan geklasseerd. Fury zal daarentegen ongeveer tussen plaats 15 en 25 geklasseerd staan op de wereldranglijst. Hughie Fury kreeg tot nu toe meermaals af te rekenen met zware kritiek. Het is een verdedigend ingestelde bokser en heeft niet bepaald de meest fanvriendelijke stijl om naar te kijken. Fury belooft daar verandering in te brengen. Op de weegschaal leek hij nog nooit in betere vorm dan nu en zal attractiever boksen.
Tegenstander van dienst is de ongeslagen Chris Norrad. De Canadees won al zijn 17 kampen, waarvan 8 met KO. Desondanks is daar bijna alles mee gezegd, want Norrad bokste enkel op lager niveau en zijn overwinningen brachten hem tot nu toe 'slechts' naar de 369ste plaats op de wereldranglijst. Het klinkt natuurlijk mooi om een 'ongeslagen' bokser naar Engeland te brengen, maar in werkelijkheid is Norrad een kermisbokser die nog niks bewezen heeft. Op zijn 35ste is het een beetje nu of nooit. Het zal echter vermoedelijk nooit worden.
Prognose
Hughie Fury bokst voor het eerst terug sinds hij werd verslagen door Kubrat Pulev. Deze kamp zal hem vertrouwen moeten geven om opnieuw naar de wereldtop te kunnen groeien. Norrad is een kermisbokser die erg weinig tegenstand te bieden heeft en moet hopen op een mirakel om hier een zege te boeken. Er is dus geen twijfel dat Fury hier de zege zal pakken. De vraag is echter of Fury het op punten of via KO zal doen. De jonge Brit beloofde attractiever te boksen, is in uitstekende vorm en krijgt vanavond de kans om te bewijzen dat hij ook over een solide punch beschikt. Ik geloof dat hij Norrad tegen het canvas zal werken en deze strijd binnen de eerste zes ronden zal winnen. Ook al beschikt hij niet over een sterke punch, toch zal Norrad het verschil in klasse maar al te snel voelen en zich vermoedelijk in de eerste helft van het gevecht gewonnen moeten geven!
Inzet
Round Group Betting: Fury to win in rounds 1-6 @ 1.83 (Unibet)
Round Group Betting: Fury to win in rounds 1-6 @ 1.83 (Unibet)
Makkelijke zege voor Hughie Fury. Norrad leek alsof hij nooit eerder in de ring had gestaan en was absoluut geen partij voor Fury, die de klus in ronde 2 wist te klaren.
Voor dit weekend speel ik Persoon DNB (odd 8.00 Unibet)
Persoon kijkt al een hele tijd uit naar deze kamp en ze heeft er zelfs speciaal extra verlof voor genomen zodat ze zich optimaal kan voorbereiden.
Ze is uiteraard de underdog tegen Taylor, maar ik geef haar toch meer kansen dan de odds weergeven.
Persoon verkeerd in uitstekende conditie, zeker nu de problemen met haar hand van de baan zijn.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat Tom800 hier over denkt, maar ik zie hier alvast value in.
Voor dit weekend speel ik Persoon DNB (odd 8.00 Unibet)
Persoon kijkt al een hele tijd uit naar deze kamp en ze heeft er zelfs speciaal extra verlof voor genomen zodat ze zich optimaal kan voorbereiden.
Ze is uiteraard de underdog tegen Taylor, maar ik geef haar toch meer kansen dan de odds weergeven.
Persoon verkeerd in uitstekende conditie, zeker nu de problemen met haar hand van de baan zijn.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat Tom800 hier over denkt, maar ik zie hier alvast value in.
Voor deze odds (op sommige bookmakers meer dan 10) is het misschien inderdaad wel de moeite om een gokje te wagen op Persoon. Dit moet het absolute hoogtepunt worden van haar carrière. Qua 'fysieke looks' lijkt zij alvast in het voordeel. Ze torent boven Taylor uit.
Maar vergis je niet, Taylor ziet er dan misschien wel niet zo uit, maar in de ring is ze echt een machine. Op gebied van snelheid beschikt zij over een enorm groot voordeel tov Persoon. Persoon haar timing zal top moeten zijn om hier een kans te maken.
Ik duim als Belg zijnde uiteraard mee voor een overwinning van Persoon, maar het zal allesbehalve evident zijn. Ik denk eerder dat deze wedstrijd niet op punten zal eindigen en zie daar ook value in. Voorbeschouwing volgt zodadelijk.
Delfine Persoon - Katie Taylor
Analyse
Aankomende nacht van zaterdag op zondag is het zover. Delfine Persoon en Katie Taylor maken onderling uit wie de undisputed lightweight champion wordt bij de vrouwen. Voor Persoon wordt dit gevecht, ongeacht het resultaat, de bekroning van haar succesvolle carrière. Ondanks dat ze reeds 44 kampen heeft gebokst, wordt dit nog maar de tweede (!) keer dat zij buiten België bokst. Van lokale zalen naar Madison Square Garden in New York, het is weinigen gegeven.
De 34-jarige Persoon bezit de WBC-gordel in haar categorie. Tot nu toe bokste ze al zoals eerder aangegeven 44 kampen. Maar liefst 43 overwinningen kon ze daaruit puren, waarvan 18 op KO. 1 nederlaag leed ze, wanneer Zelda Tekin haar stopte in 2010. Persoon is dus al bijna 9 jaar ongeslagen! Ondanks dat de tegenstand ook niet altijd even superieur was, is het toch enorm knap wat zij bereikt heeft als Belgische op wereldniveau.
Met Katie Taylor ontmoet ze zonder enige twijfel haar moeilijkste tegenstander ooit in de ring. Taylor is dé sensatie van het boksen bij de vrouwen en won al haar 13 kampen tot op heden, waarvan 6 op KO. Taylor is razendsnel, technisch superieur en zou zelfs mannelijke tegenstanders het leven zuur maken tijdens het sparren. Sommigen noemen haar reeds de beste vrouwelijke bokser ooit. Met een overwinning tegen Persoon komt zij in elk geval een stapje dichter bij deze eer. Op haar 32ste lijkt Taylor in de vorm van haar leven te verkeren en versloeg ze in haar 2 laatste kampen 2 ongeslagen boksers.
Prognose
De bookmakers twijfelen er absoluut niet aan. Persoon zal haar titel verliezen en Taylor zal alle 'belts' in haar bezit krijgen. Toch zijn de noteringen in mijn ogen een beetje overdreven. Taylor is immens populair in the UK & USA en heeft daardoor automatisch al een streepje voor bij de bookmakers. Ik beschouw haar ook wel als grote favoriet, maar Persoon is zeker niet kansloos. Zij is een bokser die niet te beducht is om te incasseren en nooit zal wijken. Op technisch vlak en qua snelheid staat Taylor mijlenver voor, maar als Persoon een agressieve aanpak hanteert in combinatie met een goede timing, kan zij wel eens voor de verrassing zorgen. Op punten winnen zal sowieso een moeilijke opdracht worden, want men ziet Taylor niet graag verliezen. Volgens mij beseft Persoon dit en zal ze er alles aan doen om Taylor KO te meppen. Aangezien ze ongetwijfeld risico's zal nemen, is de kans in mijn ogen groot dat deze kamp vroegtijdig wordt stopgezet. Daardoor voorspel ik tegen een interessante odd dat deze kamp het einde van de wedstrijd niet haalt!
Inzet
Haalt het einde van de match / Will Fight go to distance - Nee / No @ 4.33 (Ladbrokes)
Anthony Joshua - Andy Ruiz Jr
Analyse
De hoofdkamp van de boksavond in Madison Square Garden wordt uitgevochten tussen de Britse superster Anthony Joshua en de Amerikaanse Mexicaan Andy Ruiz Jr. Oorspronkelijk ging Joshua het opnemen tegen de ongeslagen Amerikaan Jarrell Miller, maar Miller werd betrapt op het gebruik van zowat elk verboden middel en werd daar logischerwijze voor gestraft.
Anthony Joshua is de huidige WBA, WBO, IBF & IBO heavyweight champion en won tot nu toe al zijn kampen. 22 overwinningen, waarvan 21 op KO. Eerder werd hij Olympisch kampioen in Londen (2012), al was dat niet zonder controverse. Joshua lijkt qua lichaamsbouw op een bodybuilder en is een technisch goede bokser met een harde punch. De wereldkampioen kwam voor het laatst in actie in september 2018 tegen de gevaarlijke Russische bokser Povetkin, die hij in de 7de ronde KO sloeg. Joshua kende eerder in de kamp wel wat moeilijkheden maar had nadien toch de bovenhand. De Brit bokst tegenwoordig iets meer berekend dan in zijn eerste wedstrijden, waarin hij geen tijd verspilde en telkens een vroege KO wist te pakken.
Andy Ruiz Jr hoopt als eerste Mexicaanse bokser ooit de titel(s) bij de zwaargewichten te kunnen veroveren. Ruiz Jr lijkt eerder lid te zijn van de 'weight watchers' dan dat hij een professionele bokser is, althans als we enkel op het voorkomen mogen oordelen. Het contrast met Anthony Joshua kan niet groter zijn. Indien Ruiz Jr zijn gewicht op orde kon houden, zou hij wellicht niet eens een zwaargewicht zijn. Maar looks zeggen niet alles, want de nog maar 29-jarige Ruiz Jr is weldegelijk een goede bokser met waanzinnig snelle handen. Die snelle handen bezorgden hem al 32 zeges in 33 wedstrijden, waarvan 21 op KO. Ruiz Jr vocht al éénmaal voor de WBO-wereldtitel, maar verloor toen controversieel op punten tegen Joseph Parker. Diezelfde Parker was de eerste bokser die trouwens niet KO werd geslagen door ... Joshua. Ruiz Jr zal voornamelijk in de eerste ronden voor gevaar zorgen met zijn snelle handen en uitstekende combinaties. Het hoeft niet te verwonderen dat hij niet over de beste uithouding beschikt en daardoor snel vermoeid geraakt. Ook al werd hij nog nooit KO geslagen, Ruiz kon tot nu toe nog maar één persoon na ronde 5 stoppen. Het gevolg van een zwakkere conditie.
Prognose
Alles lijkt in het voordeel van Anthony Joshua te wijzen. De wereldkampioen is opnieuw in absolute topvorm en heeft de grote drang om zich te bewijzen bij zijn debuut in Amerika. Tot nu toe bokste hij altijd in the UK. Ruiz Jr werd pas als tegenstander bevestigd op 5 weken van de kamp en is daardoor qua preparaties sowieso in het nadeel. Daarnaast beschikt Joshua over een enorm voordeel qua lengte, reikwijdte en kracht waardoor het voor de Mexicaan sowieso moeilijk wordt om hier voor een mirakel te zorgen. Het enige voordeel dat Ruiz heeft, is zijn handsnelheid tegenover de iets robuustere Joshua. Ik vermoed dat Ruiz beseft dat dit zijn kans is op glorie en niet te makkelijk de strijd zal opgeven. In zijn laatste 6 kampen kon Joshua amper één keer voor ronde 7 de strijd beslissen. Ik denk dat Ruiz goed genoeg is om het ook tot deze ronde uit te zingen en daardoor speel ik op de over 5,5 rounds voor deze kamp. Ik voorspel voorzichtig dat Joshua op KO zal winnen, wellicht tussen ronden 7 en 9.
Inzet
Over 5,5 rounds @ 1.9 Marathonbet