Betfirst bonus (nieuwe belgische wetgeving)
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag omtrent de nieuwe Belgische wetgeving. Ik volg het forum nauwkeurig en weet dat hier recentelijk een thread over is geopend, maar deze vraag staat (denk ik) daar los van. Ik hoop op veel antwoorden omdat ik hier duidelijkheid over wil.
Ik zal eerst schetsen hoe ik DENK dat het is, en dan mogen jullie wat mij betreft reageren of ik het goed heb of niet.
Wat ik dacht begrepen te hebben, is dat Belgische bookmakers (en bookmakers uit andere landen naar Belgen toe) niet meer mogen adverteren met bonussen. Het waarom doet er nu even niet toe. Wat ik al las in die thread en wat overigens ook klopt, is dat men speculeerde dat de bookmakers een maas gaan proberen te vinden om alsnog aantrekkelijk te blijven voor hun klanten. Dit doen ze dus momenteel met verhoogde odds met een maximale inzet. Zo ook betfirst.be vandaag.
Een kennis van mij kreeg vandaag een promotiemail voor PSG-Dortmund. Zet in dat er minimaal 1 goal valt, en je krijgt 6 keer je inleg. max 5 euro. Dus je kan als je 5 euro inzet, 30 euro winnen als er een doelpunt valt. En als ik het goed begreep hoef je vervolgens ook niets meer rond te spelen. Anders zou het uiteraard rieken naar een bonus.
Maar nu komt mijn vraag/bedenking. Ik heb die mail NIET gehad. Ik ben net de chat ingegaan om te vragen of ik hem ook kan krijgen en het antwoord was nee. Hij zei letterlijk: 'Je staat niet in het lijstje met geselecteerde mensen voor deze promotie en dus kunnen we je deze actie niet geven'. Maar dit was toch de hele opzet van die nieuwe wet? Iedereen is nu toch gelijk volgens de wet en dient toch gelijk behandeld te worden? Dus of allemaal die odd en dan max 5 inleg, of allemaal niet?
Ik vind dit dan een soort van discriminatie omdat je nu dus eigenlijk nog steeds voor een select groepje een soort van bonus aanbied, en als ik gelijk heb ga ik hier melding van maken bij de Belgische kansspelcommissie. Dan krijgen ze maar een boete van een paar ton voor het moedwillig breken/negeren van de Belgische wetgeving.
Enig idee hoe dit zit? En mochten er mensen zijn die ook geen mail hebben ontvangen voor deze promotie, wellicht kunnen jullie hier ook je beklag over doen? Het is toch 25 'gratis' euro. Dat is best veel geld wat voor het oprapen ligt.
Ze proberen alvast om toch iets te geven, dus ze doen wel hun best vind ik.
De nieuwe wet is nog zo vers dat het me geen goede zaak lijkt om daar (als Nederlander) nu je beklag over te doen bij de Belgische kansspelcommissie.
Ze hebben ook gewoon het recht om je uit te sluiten van promoties, los van de wetgeving zegt. Dat staat in de algemene voorwaarden van zowat elke bookmaker.
Dat je niet bent geselecteerd heeft niks met de wet te maken. Er zijn altijd al bepaalde algoritmes oid geweest die bepalen wie er wel een bonus krijgt en wie niet. De ene keer krijg jij een bonus, de andere keer je vriend.
Het idee van de wet is ook niet dat elke klant gelijk behandeld wordt, maar dat elke aanbieder dezelfde mogelijkheden heeft. Eerder konden online gokkantoren wel bonussen aanbieden maar fysieke niet. Nu gelden voor beiden dezelfde regels.
Nederlanders waren al langer uitgesloten van bonussen door Betfirst - zal ongetwijfeld ivm de aanstaande Nederlandse aangepaste wetgeving zijn. Nog ruim een jaar uitzingen en hopelijk kunnen wij dan ook los bij vele bestaande maar teruggetrokken bookmakers zoals Betfirst en een lading nieuwe :D
Het is vrij simpel, Anita: Hoe meer geld je verliest, hoe meer bonusaanbiedingen je ontvangt. Het mag misschien raar klinken, maar het feit dat je deze aanbieding niet hebt ontvangen, is waarschijnlijk een goed teken.
Dat de wetswijziging nu plots iedereen gelijk voor de wet heeft gemaakt, is onzin. Het enige dat de wetswijziging heeft veranderd, is dat bookies geen bonusgeld of free bets meer mogen aanbieden. Verhoogde odds mogen blijkbaar wel nog. Bookmakers tot slot hebben het recht om persoonlijke aanbiedingen naar een selecte groep mensen (lees: groep mensen waaraan men denkt iets te kunnen verdienen) te sturen, net zoals warenhuizen ook persoonlijke aanbiedingen naar hun klanten sturen.
Een klacht bij de kansspelcommissie zal dan ook erg weinig kans op slagen hebben volgens mij.
Inderdaad geselecteerde klanten die aanbiedingen krijgen zijn spelers die de bookie geld opleveren. Een speler die meer wint dan hij verliest krijgt geen aanbiedingen, de bookie heeft niet graag winnende spelers :p