Betfair uitleg in een handleiding voor beginners
Een account bij betfair is een must voor mensen die wedden serieus aanpakken (h)
Hieronder een F.A.Q.
Q: Wat is Betfair?
A: Betfair is een Bettings Exchange, dus geen bookmaker. Dit is een soort handelsplaats voor mensen die wedden. Je wedt dus niet tegen Betfair, maar je wedt tegen andere mensen. Je kan hier weddenschappen aannemen, maar ook aanbieden (dus zelf voor bookmaker spelen). Zie ook : https://www.voetbalwedden.net/bookmakers/betfair/
Q: Waar is Betfair het meest geschikt voor?
A: Betfair is ideaal voor mensen die het liefst singles spelen. Iedere normale bookmaker rekent marge in de odds die hij aanbiedt (meestal zo rond de 90%), dit doen ze natuurlijk om winst te kunnen maken. Logisch nadenkend: Bij under 2.5 goals en over 2.5 goals zal de bookmaker nooit voor beide weddenschappen een odd van 2.0 aanbieden, simpelweg omdat hij dan geen winst zal maken. Echter, Betfair is geen bookmaker, dus hier heb je bijna geen marges als er veel handelaren aanwezig zijn. Bij Betfair betaal je alleen 5% commissie bij iedere winnende weddenschap (die commissie wordt lager als je veel inzet). Op Betfair krijg je dus in 95% van de gevallen de beste odds, en betere odds betekent natuurlijk meer winst. Weet je niet of de odds die op een bepaalde wedstrijd worden aangeboden redelijk zijn kan je bijvoorbeeld deze site gebruiken: https://www.betbrain.com/ Hier staat per wedstrijd aangegeven wat de gemiddelde en hoogste odd is voor een bepaalde wedstrijd. Je kan kijken welke bookmaker deze aanbiedt en dit vergelijken wat wordt aangeboden op Betfair. Een ander groot voordeel is de mogelijkheid tot live-wedden bij grote wedstrijden.
Q: Klinkt leuk, maar ik vind het allemaal erg vaag, hoe werkt het?
A: Er zijn simpelweg 2 grote verschillen. Je kan Backen en Layen.
Backen
Backen gaat over de linkerzijde (de blauwe) van de tabel. Backen is niets anders dan een weddenschap aannemen!. Je ziet een hoop getallen staan maar het werkt eigenlijk heel simpel: Op dit moment is de odd op Roma 2.4, Shaktar 3.45 en op een gelijkspel 3.35. Als je dus op Shaktar wilt inzetten klik je op de 3.45 en bepaal je je inzet. Je ziet onder de odds een hoop bedragen staan. Dit is het beschikbare bedrag waartegen je tegen die odd kan inzetten. Dus op dit moment is 32672 euro beschikbaar tegen een odd van 2.4 om op Roma in te zetten.
Stel dat je de 3.45 op Shaktar eigenlijk iets te laag vindt, je hebt liever 3.50. Als je dan op de 3.45 klikt en je gaat je inzet bepalen kan je ook nog de odd verhogen. Je vult dan ipv de 3.45 de 3.50 in. Deze 3.50 is niet verkrijgbaar om te backen (3.45 is het hoogste). Jouw gevraagde 3.50 komt dan aan de lay-zijde, dit is de vraag-kant (backen is aanbod-kant). Nu komen we dus automatisch bij layen uit.
Layen
Layen gaat over de rechter (grijze)zijde van de tabel. Als je layt, speel jij voor bookmaker. Aan de lay-kant staan de gevraagde odds van backers. Deze odds zijn niet beschikbaar, maar die vragen ze dus (zoals wij gedaan hebben bij de 3.50 op Shaktar). Als je wilt layen neem jij dus eigenlijk deze gevraagde odds van de backers aan. Dan is er een match. Alle bedragen die je in de figuur ziet staan zijn nog niet gematched, deze worden gevraagd een aangeboden. Maar goed stel dat jij Shaktar wilt layen, wat houdt dat in? Als jij Shaktar layt ga je een weddenschap met een backer op Shaktar aan. Deze persoon denkt dat Shaktar gaat winnen en wil daar wel wat geld op inzetten tegen een odd van 3.45. Jij wint dus je weddenschap als Shaktar niet wint, en je verliest je weddenschap als Shaktar wel wint.
Let wel op wat je kan winnen en verliezen. Jij bent de bookmaker, dus jij betaalt als het ware uit als je verliest. Als je voor 10 euro Shaktar layt tegen een odd van 3.45 win je 10 euro (min commissie voor Betfair) als Shaktar niet wint (als het ware de 10 euro van die andere persoon). Als Shaktar wel wint moet jij 10 x(3.45 - 1) = 24,50 betalen. Dus je loopt 24,50 euro risico om 10 euro te winnen.
Wat andere zaken om in de gaten te houden:
- De bedragen die je ziet kunnen van 1 persoon maar ook van 100 verschillende personen zijn. Je weet niet tegen wie je wedt. Alle gevraagde en aangeboden odds worden op 1 hoop gegooid.
- De percentages die je bovenin ziet zijn de marges. Zoals je ziet is dit een erg populaire wedstrijd en wordt er veel verhandeld. Als je aan de back-zijde op zowel Arsenal, het gelijkspel en Chelsea zou inzetten relatief verdeeld kom je bijna quitte uit, zulke hoge odds krijg je nooit bij een normale bookmaker omdat die wel marges hebben waarmee ze winst maken.
- In het figuur zie je links 'View P&L' en 'settings' staan. Vink deze altijd aan, en bij settings ook alles aanvinken. Dit is een erg handige tool. Als je gaat inzetten tegen een bepaalde odd zie je vanzelf wat je kan winnen en wat je kan verliezen.
- De uitleg hier is zeer beknopt, het kan nog veel uitgebreider. Maar het beste is om als het je wat lijkt er gewoon mee te oefenen. Op Betfair kan je gratis een demo spelen voor nep-geld. Begin niet voor echt geld te spelen als je het nog niet helemaal door hebt. Dit zou zonde zijn. Gratis spelen kun je hier!
Als arsenal nu gelijk speelt of verliest sta je op 0 zoals je ziet. Je krijgt het bedrag wat je hebt ingezet (gebackt) weer terug. Sterker nog...kijk is naar je saldo, je hebt het nu al terug :P Je moet het absoluut niet zien als dat je 10 euro hebt ingezet. Je hebt 5 euro ingezet als backer. Je hebt een omgekeerde inzet geplaatst als layer. De 2 bets strepen elkaar daardoor weg.
haha ja ik vond het al raar dat er opeens 5 euro 'extra' op mn rekening stond :P
Wel makkelijk dat die 2 elkaar wegstrepen!
Stuk duidelijker iig :)
Als je nou op elke wedstrijd gelijkspel zet is dat niet slim of heb ik daar iets over het hoofd gezien?
want zolang het 0-0 staat stijgt de kans op X toch en dan je geld terugnemen maak je toch winst, zolang het 0-0 is?
voorbeeld: psv-ajax quotes: 2 3,30 4,7
ik zet 10 euro in op een X; 3,30 dus.
na 20minuten staat het nog steeds 0-0, als ik dan me geld terugneem, zou er dan bijvoorbeeld 3,5 opstaan en dat ik dan moet terugnemen voordat een goal wordt gescoord en dus winst maak ; of heb ik dat heel erg mis???
Groet Tim,
Gr. Tim
Heey, dit betfair gebeuren lijkt mij ook wel vrij interessant en ik wilde even iets vragen;
Als je nou op elke wedstrijd gelijkspel zet is dat niet slim of heb ik daar iets over het hoofd gezien?
want zolang het 0-0 staat stijgt de kans op X toch en dan je geld terugnemen maak je toch winst, zolang het 0-0 is?
voorbeeld: psv-ajax quotes: 2 3,30 4,7
ik zet 10 euro in op een X; 3,30 dus.
na 20minuten staat het nog steeds 0-0, als ik dan me geld terugneem, zou er dan bijvoorbeeld 3,5 opstaan en dat ik dan moet terugnemen voordat een goal wordt gescoord en dus winst maak ; of heb ik dat heel erg mis???
Groet Tim,
Hi Tim,
In jouw voorbeeld gok je op een gelijkspel. De quotes Betfair hebben altijd een back en lay waarde.
Op het moment van schrijven zijn de quotes voor een gelijkspel: back: 3,65 en lay 3,85
Bij de backwaarde krijg je het recht op uitbetaling bij een gelijkspel.
Bij de laywaarde krijg je de verplichting tot betaling bij een gelijkspel (geld terugnemen).
Als je 10 euro inzet op een backwaarde van 3,65 krijg je recht op uitbetaling als de wedstrijd in een gelijkspel eindigt. De uitbetaling bedraagt dan 10 * 3,65 = 36,50. Netto winst 36,50 - 10 euro inzet = 26,50
Naarmate de stand 0-0 blijft zullen de back- en laywaarde gaan dalen omdat de kans dat de wedstrijd in een gelijkspel eindigt steeds groter wordt, de daling gaat echter langzaam. (de laywaarde zal ook dalen omdat niemand meer een grote verplichting wil aangaan).
Bij een stand van 0-0 na 20 minuten zullen de waarden ruw geschat zijn gedaald naar een back 3,00 en lay 3,10
Als je dus nu 10 euro op een laywaarde speelt krijg je de verplichting om 10 * 3,10 = 31,00 te betalen als de wedstrijd in een gelijkspel eindigt. Door het layen ontvang je 10 euro voor de verplichting die je aangaat, waardoor je investering 0 wordt (10 euro back betaald minus 10 euro lay ontvangen) en je geen risico meer loopt. Als de wedstrijd in een gelijkspel eindigt ontvang je netto 36,50 - 31,00 = 5,50. Dit is de netto-winst.
Wanneer er echter snel een doelpunt valt zullen de back- en laywaarde sterk stijgen omdat de kans dat wedstrijd in een gelijkspel eindigt kleiner wordt, stel naar 5,00 en 5,20. Gevolgen voor het layen: stel je layt 10 euro op 5,20. Je investering is dan weliswaar weer nul (10 euro back minus 10 euro lay), maar je verplichting om te betalen bij een gelijkspel bedraagt 10*5,20=52,00. Wanneer de wedstrijd eindigt in een gelijkspel ontvang je 36,50 maar moet je 52,00 betalen, dus je verliest 52,00 - 36,50 = 15,50. Je kunt dus in dit geval beter geen 10 euro layen!
Ik hoop dat ik het duidelijk voor je heb uitgelegd en dat je vraag is beantwoord.
Hebben jullie nog tips waarop de betters hier, waaronder ik vanaf morgen, op in moeten zetten? Ik bedoel; waarmee je vaak winst maakt etc.
Gr. Tim
timvvlaanderen:
Hebben jullie nog tips waarop de betters hier, waaronder ik vanaf morgen, op in moeten zetten? Ik bedoel; waarmee je vaak winst maakt etc.
Gr. Tim
Waar je op inzet moet je zelf weten, maar ik kan je wel uitleggen wat voor mij het handigste werkt :p Vroeger toen bookmakers nog met dikke bonussen strooiden ging ik vooral bonushunten. Door betfair kun je deze bonussen terugstorten zonder risico te lopen op verlies. Ik heb hierover al een verhaaltje geschreven: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/bankroll
Bookmakers bieden vaak bonussen aan die je altijd een aantal keer moet rondspelen voordat je het kan terugstorten. Door alles wat je inzet bij de bookmaker weer exact te layen bij betfair kan je geen verlies meer maken. Je blijft dit net zolang doen tot je aan de bonusvoorwaarden van de bookmaker voldoet of totdat je de bet bij de bookmaker verliest waardoor je bonus dus zeg maar naar betfair verplaatst wordt door je lay bet. Als je betfair en beetje onder de knie hebt en nog maar bij een paar bookies een account hebt, raad ik je zeker aan deze methode te proberen. Ik vindt dit een erg handige manier om je bankroll op te bouwen.
Wat ik vroeger ook veel deed was inspelen op verwachte odd-dalingen of stijgingen. Ik ging inzetten op afwijkende odds op markten waarbij de wedstrijd pas veel later gespeeld wordt en daarna wachten tot de odds weer gingen dalen of stijgen om surewins te maken. Dit is de meest trage maar ook de meest veilige methode. Een ander voordeel vindt ik dat hoe meer je dit doet er ook echt beter in wordt. Ik ben hierdoor echt beter geworden in het inschatten van odds en verwachte odd schommelingen. Je speelt zeg maar een beetje voor oddmaker :p Het is dus wel leerzaam maar neemt ook veel tijd in beslag. Vroeger had ik hiervoor wel de tijd en motivatie, maar nu steeds minder :P
Wat ik nu het liefst doe staat ook een beetje in mijn andere topic 'traden op betfair' uitgelegd. Op inplay markten inzetten en surewins maken. Ik zet bijna altijd in op markten waarbij de odd daalt als de stand zo blijft. dus vooral de unders, corrects scores etc. Dit is ook typisch iets wat hoe vaker je het doet er steeds beter in wordt. Beste tip ik die ik je kan geven bij deze methode is om de wedstrijd ook echt live te kijken als je inplay aan het inzetten bent. Grootste deel van mij winst maak ik met wedstrijden die ik live kijk tijdens het wedden. Mijn stakes liggen dan ook gelijk 4x hoger.